Μεγάλο κόλπο με αμόλυβδη
Το μπρεντ πέφτει 33% και η βενζίνη στην Ελλάδα μόνο 6%
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2008
Η σημαντική πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, που βρίσκεται πλέον κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι και πάλι δεν έφθασε στην αντλία. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι θύματα μιας μεγάλης ληστείας εις βάρος του εισοδήματός τους, η οποία γίνεται εξαιτίας του τρόπου με τον οποίον διαμορφώνονται οι τιμές της αμόλυβδης από τα διυλιστήρια μέχρι τα βενζινάδικα.
Ενώ κατά το τελευταίο δίμηνο η τιμή του μπρεντ μειώθηκε από τα επίπεδα-ρεκόρ των 147 δολαρίων το βαρέλι, στα 99 δολάρια χθες, δηλαδή κατά 33%, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην ελληνική αγορά δεν έπεσε παρά μόνο 6%. Από τα 1,27 ευρώ/λίτρο τον Ιούλιο, επωλείτο την Παρασκευή προς 1,193 ευρώ /λίτρο- δείγμα της κερδοσκοπίας στην ελληνική αγορά. Χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας περιορίστηκε για άλλη μία φορά σε παραινέσεις προς τους εμπλεκόμενους στην αγορά των καυσίμων, να μειώνουν τις τιμές όποτε αυτό επιβάλλεται από τις διεθνείς εξελίξεις. Πρόκειται για επανάληψη των εκκλήσεων τις οποίες απηύθυνε και στο παρελθόν η ηγεσία του υπουργείου- προς χάριν εντυπώσεων- και οι οποίες, όπως αποδεικνύεται, δεν έχουν φέρει κανένα αποτέλεσμα στον περιορισμό της κερδοσκοπίας. Ο υπουργός ανακοίνωσε μάλιστα ότι το υπουργείο προχωρεί στην προκήρυξη ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού με σκοπό την εκπόνηση μελέτης «κοστολογικής διερεύνησης της αγοράς πετρελαιοειδών» από αναγνωρισμένο οίκο. Λες και δεν υπάρχει αρμόδια υπηρεσία στο υπουργείο για να παρακολουθεί την αγορά, ούτε Επιτροπή Ανταγωνισμού για να βρει πότε οι εμπλεκόμενοι αυξάνουν ή όχι τα περιθώρια κέρδους τους!
Από την πλευρά τους οι εμπλεκόμενοι στο κύκλωμα των καυσίμων, για μία ακόμη φορά επέρριψαν ευθύνες ο ένας στον άλλον για την καθυστερημένη μετακύλιση της μείωσης των τιμών στην αντλία. Τα διυλιστήρια «κάρφωσαν» εταιρείες και πρατήρια ότι έχουν «τσιμπήσει» στο τελευταίο δίμηνο τα περιθώρια κέρδους τους. Οι εταιρείες κατηγόρησαν τα πρατήρια και ώς έναν βαθμό τα διυλιστήρια.
Αλληλοκατηγορίες
Το επιχείρημα που ακούστηκε και χθες για την καθυστέρηση στη μείωση των τιμών από τους φορείς της αγοράς πετρελαίου ήταν το ίδιο: ότι «μεσολαβεί πάντα ένα εύλογο διάστημα, περίπου μιας εβδομάδας, για να μετακυλισθεί στις τιμές καταναλωτή η μείωση των διεθνών τιμών». Με τη διαφορά ότι αυτό δεν συμβαίνει πάντα, ενώ όταν πρόκειται για αυξήσεις δεν μεσολαβεί ούτε... μισή ημέρα.
● Από τις 11 Ιουλίου μέχρι και χθες, η τιμή του πετρελαίου μπρεντ έχει μειωθεί από τα επίπεδαρεκόρ των 147 δολαρίων το βαρέλι, στα 97 δολάρια.
● Ωστόσο, κατά την ίδια περίοδο η τιμή πώλησης της βενζίνης από τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες μειώθηκε μόνο κατά 12,4% ή κατά 7,5 λεπτά/λίτρο. Επειδή έπεσε η τιμή του διυλιστηρίου, μειώθηκε και ο ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να μειωθούν και οι συνολικοί φόροι και δασμοί κατά 1,28 λεπτά/λίτρο. Σύνολο μείωσης 8,78 λεπτά. ● Ούτε και αυτή η μείωση πέρασε στην αντλία. Η τιμή της βενζίνης από τα 1,27 ευρώ/λίτρο στις 11 Ιουλίου, μειώθηκε στα 1,20 ευρώ/λίτρο στις 8 Σεπτεμβρίου. Έπεσε δηλαδή μόνο κατά 7 λεπτά, αντί για 8,78 λεπτά όπως θα έπρεπε με βάση το προηγούμενο στάδιο. Τη διαφορά των 1,78 λεπτών/λίτρο, σύμφωνα με τα διυλιστήρια, την καρπώθηκαν εταιρείες και πρατήρια.
● Έτσι εξηγείται, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία των διυλιστηρίων, ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηρίων αυξήθηκε από τα 12,16 ευρώ/λίτρο (7 Ιουλίου), στα 13,89 ευρώ το λίτρο (8 Σεπτεμβρίου)
● Διαφορετική άποψη για το τις πταίει έχουν οι βενζινοπώλες. Υποστηρίζουν πως από τον Φεβρουάριο μέχρι και τις 10 Σεπτεμβρίου, η λιανική τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 9%, όσο δηλαδή και η τιμή των διυλιστηρίων. Επισημαίνουν επίσης ότι υπήρξαν πολλές άλλες φορές στη διάρκεια του έτους που η αύξηση της τιμής στην αντλία ήταν πολύ χαμηλότερη από την αντίστοιχη αύξηση που έκαναν τα διυλιστήρια.
2 σχόλια:
ΚΑΛΠΑΖΩΝ ΚΑΡΚΙΝΟΣ σε όσους κερδοσκοπούν στην πλάτη μας..
Δεν ξέρω ποιος φταίει, πάντως θέλω να επισημάνω ότι η πτώση της τιμής στα πρατήρια που είχαν συγκρατήσει τις τιμές είναι πολύ μικρότερη.
Η άποψή μου είναι ότι θα κρατηθούν ψηλά οι τιμές μέχρι να προμηθευτεί ο κόσμος το πετρέλαιο θέρμανσης για το χειμώνα. Μετά ίσως πέσουν λίγο.
Δημοσίευση σχολίου