Σεπτεμβρίου 26, 2008

Παγίδες για πεζούς οι δρόμοι της Αθήνας

από τα σημερινά "ΤΑ ΝΕΑ"

Παγίδες για πεζούς οι δρόμοι της Αθήνας

819 άνθρωποι μόνο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2008 παρασύρθηκαν από τροχοφόρα, ενώ 54 έχασαν τη ζωή τους

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λία Νεσφυγέ, Χρήστος Μανωλάς, Εύη Σαλτού


Εχθρική πόλη είναι η Αθήνα για τους πεζούς: λεωφόροι- παγίδες, ανύπαρκτες διαβάσεις, επικίνδυνα περάσματα, κακοτεχνίες στους δρόμους και ασυνείδητοι οδηγοί κάνουν το περπάτημα μια ριψοκίνδυνη υπόθεση.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι η Αθήνα κατέχει ρεκόρ τροχαίων δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονται πεζοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, 819 άνθρωποι το πρώτο εξάμηνο του 2008 παρασύρθηκαν από τροχοφόρα. Από αυτούς 54 έχασαν τη ζωή τους και 765 τραυματίστηκαν. Το 22,75% όλων των ατυχημάτων που έγιναν στο Λεκανοπέδιο έχει να κάνει με παρασύρσεις πεζών. Στο Λονδίνο το αντίστοιχο ποσοστό, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, είναι
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ
Λεωφόροι χωρίς διαβάσεις, επικίνδυνα περάσματα, κακοτεχνίες στους δρόμους και ασυνείδητοι οδηγοί κάνουν το περπάτημα ριψοκίνδυνη υπόθεση
κάτω από 19%. Στο Παρίσι το ποσοστό είναι 20%, στη Ρώμη 20,2%. «Η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη από αυτή που δείχνουν οι αριθμοί», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος. «Τα περισσότερα δυστυχήματα στη βρετανική πρωτεύουσα, για παράδειγμα, γίνονται εκτός κέντρου, και πολλά από τα θύματα ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ. Επίσης ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό θυμάτων στο Λονδίνο είναι τουρίστες που δεν συνειδητοποιούν ότι τα αυτοκίνητα κινούνται... ανάποδα από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη».

Σκοτώθηκαν 526 πεζοί
Στην Αθήνα, πεζοί χάνουν τη ζωή τους ακόμα και στο κέντρο της πόλης: στη Συγγρού, στη Μεσογείων, στην Κηφισίας, στην Πανεπιστημίου. Τον προηγούμενο χρόνο από τα 7.935 τροχαία δυστυχήματα τα 1.654 ήταν παρασύρσεις πεζών οι οποίες στοίχισαν τη ζωή σε 121 ανθρώπους, ενώ 1.533 πολίτες μεταφέρθηκαν τραυματισμένοι σε νοσοκομεία. Συνολικά στην άσφαλτο τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια και το πρώτο εξάμηνο φέτος έχασαν τη ζωή τους 526 πεζοί, ενώ χιλιάδες είναι οι τραυματίες. Η κακή υποδομή στους δρόμους, οι ελλείψεις σε υπόγειες διαβάσεις, ο κακός συντονισμός των σηματοδοτών στις διασταυρώσεις, ο ελλιπής φωτισμός στους δρόμους, η αδιαφορία των οδηγών, αλλά και η ελλιπής προσοχή που επιδεικνύουν συχνά και οι ίδιοι οι πεζοί είναι οι κύριες αιτίες για τα τροχαία δυστυχήματα με θύματα πεζούς.

«Στη χώρα μας λείπει η οδική αγωγή», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Στις μεγάλες πόλεις του εξωτερικού τα αυτοκίνητα ακινητοποιούνται όταν διασχίζει πεζός τον δρόμο. Και οι πεζοί δεν διανοούνται να περάσουν από οπουδήποτε αλλού πλην των διαβάσεων. Ακόμα και όταν είναι άδειος ο δρόμος, κάθονται στο πεζοδρόμιο και περνούν μόνο όταν ο σηματοδότης ανάψει πράσινο».

Δεν σέβονται τους πεζούς
Οι πεζοί- θύματα των τροχών, σύμφωνα με αξιωματούχους της Τροχαίας, στη μεγάλη τους πλειονότητα είναι ηλικιωμένοι είτε επειδή δεν προλαβαίνουν να περάσουν από τις διαβάσεις ή να διανύσουν τις αποστάσεις μέχρι τους μακρινούς σηματοδότες ή ακόμα επειδή δεν επιδεικνύουν προσοχή και δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο. «Ο σημαντικότερος παράγοντας στην πρόκληση δυστυχημάτων βρίσκεται στους οδηγούς των τροχοφόρων», εκτιμά ο διοικητής της Τροχαίας κ. Κώστας Κουμαντάνος. «Οι ευθύνες των οδηγών είναι μεγάλες καθώς δεν σέβονται τους πεζούς και παραβιάζουν σημαντικούς κανόνες, όπως είναι η προτεραιότητα». Σημαντικό μερίδιο ευθύνης σύμφωνα με τον διοικητή της Τροχαίας έχουν και οι πεζοί. «Συχνά αποφεύγουν να περάσουν από διαβάσεις και προτιμούν να διασχίσουν το οδόστρωμα με όλους τους κινδύνους. Οι ευθύνες βαρύνουν όλους».


«Θέλουμε να μάθουμε πώς σκοτώθηκε η αδελφή μου»

«ΨΑΧΝΟΥΜΕ να βρούμε κάποιον που να ήταν παρών στο δυστύχημα.

Για μένα και την οικογένειά μου είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες η αδερφή μου έχασε τη ζωή της».

Με αυτό το μήνυμαπαράκληση, η Εύη Μπάτρα προσπαθεί να μάθει τι ακριβώς συνέβη την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου στις 2.30 το μεσημέρι στη διασταύρωση Μεσογείων και Φανερωμένης στον Χολαργό, όπου η 42χρονη αδερφή της έπεσε θύμα τροχαίου δυστυχήματος.

«Σύμφωνα με τα όσα μας έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, η αδερφή μου βρισκόταν στο πεζοδρόμιο στη συγκεκριμένη διασταύρωση. Οι φωτεινοί σηματοδότες δεν λειτουργούσαν λόγω έργων της ΔΕΗ στην περιοχή και ένας τροχονόμος ρύθμιζε την κυκλοφορία. Μόλις ξεκίνησε η αδερφή μου να περνά τον δρόμο, ένα αυτοκίνητο την παρέσυρε και τη σκότωσε», λέει στα «ΝΕΑ» η Εύη Μπάτρα, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνίδων Επιστημόνων.


Πρώτες καρμανιόλες Καβάλας και Συγγρού

Ο ΑΞΟΝΑΣ με τα περισσότερα θύματαπεζούς είναι η Λεωφόρος Καβάλας και σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί η Συγγρού. Μόνο την τελευταία πενταετία στην πρώτη έχασαν τη ζωή τους 31 πεζοί και στη δεύτερη 30.

Η απόσταση από τη μια άκρη στην άλλη, που φθάνει τις πέντε ακόμα και τις έξι λωρίδες σε ορισμένα σημεία της Καβάλας, είναι πολύ επικίνδυνη για τους πεζούς. Στη λεωφόρο αυτή δεν υπάρχουν υπόγειες διαβάσεις, ενώ τα φανάρια απέχουν ενάμισι και δύο χιλιόμετρα μεταξύ τους. Όσο για τη Λεωφόρο Συγγρού μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί «κόκκινη».

«Κλειστός αυτοκινητόδρομος»!
«Πληρώνουμε το λάθος που κάναμε στα τέλη της δεκαετίας του ΄70. Τότε αποφασίσαμε να μετατρέψουμε μια αστική λεωφόρο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο», αναφέρει ο αρχιτέκτονας κ. Σπύρος Τσαγκαράτος. «Αποκόψαμε δυο περιοχέςτην Καλλιθέα και τη Νέα Σμύρνη. Για να διασχίσει ένας πεζός τη λεωφόρο θα πρέπει ή να χρησιμοποιήσει μία από τις βρώμικες υπόγειες διαβάσεις, ή θα πρέπει να διακινδυνέψει τη ζωή του. Τη ίδια στιγμή τα αυτοκίνητα κινούνται με ιλιγγιώδη ταχύτητα».

Η συγκεκριμένη λεωφόρος είναι επικίνδυνη ακόμα και στο τμήμα της που είναι κοντά στο κέντρο.

Στο σταυροδρόμι της με την οδό Χατζηχρήστου, ο πεζός ρισκάρει τη ζωή του κάθε φορά που περνάει από τη διάβαση. Ο κακός συντονισμός των σηματοδοτών δεν του αφήνει χρονικά περιθώρια να περάσει. Αυτοκίνητα στρίβουν από την κάθετη πλευρά, ενώ το φανάρι είναι πράσινο.

Παρόμοιο πρόβλημα ως προς τις υπόγειες διαβάσεις και τον κακό συντονισμό των φωτεινών σηματοδοτών σε μεγάλες διασταυρώσεις παρουσιάζει και η παραλιακή.

Τα πεζοφάναρα που υπάρχουν σπάνια γίνονται σεβαστά από τους οδηγούς και σε συνδυασμό με το κυκλοφοριακό φορτίο παραβιάζονται ευκολότερα.


«Την κόρη μου την παρέσυρε μηχανή πάνω στο πεζοδρόμιο»

«Η ΑΘΗΝΑ είναι αφιλόξενη και εχθρική για τους πεζούς. Λεωφόροι αποτελούν παγίδες, ενώ υπάρχει αδιαφορία κυρίως από την Πολιτεία για την ασφάλεια των πεζών. Το αποτέλεσμα είναι οι πεζοί να βρίσκονται στο έλεος των τροχών και τα ατυχήματα με θύματα πεζούς να είναι πλέον στην καθημερινότητα». λέει η πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών Έλσα Τσεκούρα (φωτογραφία).

Η ίδια έχει στην οικογένειά της εμπειρία από παράσυρση. Πριν από τέσσερις μήνες μηχανάκι χτύπησε και τραυμάτισε σοβαρά στο πόδι την 35χρονη κόρη της ενώ περπατούσε σε πεζοδρόμιο της οδού Μακρυγιάννη, κοντά στο Μετρό.

«Ήταν νωρίς το απόγευμα, όταν ένα μηχανάκι με ταχύτητα ανέβηκε στο πεζοδρόμιο με σκοπό να σταθμεύσει. Ο οδηγός δεν είδε την κόρη μου και τη χτύπησε. Χρειάσθηκε να ταλαιπωρηθεί ένα μήνα στον γύψο μέχρι να αναρρώσει», λέει. Η ίδια θέτει και άλλο ένα ζήτημα. «Τα πεζοδρόμια και οι πεζόδρομοι έχουν καταληφθεί αυθαίρετα από αυτοκίνητα. Ο χώρος που απομένει στους πεζούς είναι ελάχιστος. Αναγκάζεται να περνά από συμπληγάδες», συμπληρώνει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: