Σεπτεμβρίου 24, 2008

Μαθήματα οικολογικής οδήγησης

Δημοσίευμα από τον "Ελεύθερο Τύπο" - 18.09.08

Μαθήματα οικολογικής οδήγησης

Κανόνες που πρέπει να εφαρμόζουν οι οδηγοί για την προστασία του περιβάλλοντος

Βάζω πρώτη και ξεκινάω. Αλλάζω γρήγορα σε δευτέρα. Στις 2.000 στροφές τρίτη. Ως εδώ καλά. Το τιμόνι τρέμει βέβαια, και όσο για το φανάρι; Το πέρασα με κόκκινο! Ευτυχώς, όμως, αποφύγαμε τις απώλειες, αφού… πολύ απλά επρόκειτο για προσομοιωτή οδήγησης και συγκεκριμένα «eco-driving».
«Eco-driving» ή οικολογική οδήγηση είναι ένας έξυπνος τρόπος οδήγησης, ο οποίος συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο θερμοκηπίου και βασίζεται στο χαμηλό αριθμό στροφών.

Το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή, από τις συνήθειες των Αθηναίων, όπως θα μπορούσε να διαπιστώσει κάθε οδηγός σε αυτήν την πόλη! Στο πλαίσιο της «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μετακίνησης» και μέχρι το Σάββατο οι Αθηναίοι όμως θα έχουν την ευκαιρία πάρουν μια γεύση τού τι σημαίνει οικολογική οδήγηση τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη.

Στην πλατεία Κοτζιά έχει στηθεί από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ένα εξελιγμένο σύστημα προσομοίωσης αυτοκινήτου με κομπιούτερ, τιμόνι, ταχύτητες και πετάλια, το οποίο περιμένει να δώσει βαθμολογία: Πόσο οικολογικά μπορούμε να οδηγήσουμε, λοιπόν;
«Οι οδηγοί δεν έχουν οικολογική συμπεριφορά στο τιμόνι γιατί κανείς δεν τους έχει εκπαιδεύσει να έχουν», μας εξηγεί ο Δημήτρης Κυριακάκης, δάσκαλος οδήγησης, που έχει λάβει συμπληρωματική εκπαίδευση eco-driving. «Το βασικό λάθος που κάνει ένας οδηγός στην πόλη», αναφέρει ο κ. Κυριακάκης, «είναι ότι γκαζώνει. Περιμένει να φτάσουν και να ξεπεράσουν πολλές φορές τις 3.000 οι στροφές για να αλλάξει ταχύτητα. Εχει μάθει να δίνει στροφές, γιατί νομίζει πως έτσι κερδίζει χρόνο.

Επίσης, όμως, πρόβλημα δημιουργεί η συνεχής αλλαγή ταχυτήτων. Μέσα σε κατοικημένη περιοχή αλλάζουν πάνω από 60 φορές δευτέρα-τρίτη! Στη δε κίνηση υπάρχουν αυτοί οι νεαροί που, αντί να έχουν νεκρά, είναι μονίμως με πρώτη και μαρσάρουν! Τι θα κερδίσει να φύγει λίγα δευτερόλεπτα πιο γρήγορα; Είναι πολλά που δεν γνωρίζει ο κόσμος»…

…και κυρίως ότι σε, ίσο χρόνο ταξιδιού, με τον καινούργιο οικολογικό τρόπο οδήγησης κερδίζει 5-10% εξοικονόμηση καυσίμου, 10-25% λιγότερα ατυχήματα, σημαντική μείωση της ηχορύπανσης, μείωση κόστους συντήρησης οχήματος, ακόμα και μείωση του άγχους κατά την οδήγηση.

Οι βασικές αρχές του «eco-driving» συνοψίζονται σε ένα δεκάλογο με δέκα απλά βήματα που μπορεί ο καθένας μας να ακολουθήσει. Τι από αυτά κάνουμε ήδη και τι όχι; Ο ΕΤ έκανε το τεστ σε τρεις οδηγούς: μια κοπέλα, ένα νεαρό άντρα και έναν έμπειρο οδηγό.

Η Κατερίνα Παπαμιχαήλ τα πήγε καλά ως προς την οδήγηση σε στροφές, την ομαλή επιβράδυνση και την αποφυγή άσκοπης χρήσης του κλιματιστικού, αλλά όπως παραδέχθηκε: «Αλλάζω ταχύτητα σε περισσότερες από 3.000 στροφές και είναι αλήθεια ότι δεν σβήνω τον κινητήρα στις σύντομες στάσεις. Τώρα τελευταία πρωτοάκουσα για τον οικολογικό τρόπο οδήγησης, κυρίως από μεγαλύτερους που με συμβούλεψαν την ώρα που οδηγούσα, επισημαίνοντας κάποια λάθη». Σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα οικολογικής συμπεριφοράς κυμαίνεται ένας έμπειρος οδηγός, ο Νικηφόρος Παπαδάκης, 63 ετών, ο οποίος κάνει συχνά αλόγιστη χρήση του κλιματιστικού, μπαίνει απότομα στις στροφές, ενώ επίσης χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό το φρένο. «Εχω μάθει να οδηγώ με ένα συγκεκριμένο τρόπο, χωρίς να έχω ακούσει ποτέ για οικολογική-οικονομική οδήγηση».

Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως και για τον 35χρονο Αγη Εμμανουηλίδη, ο οποίος έχει ασχοληθεί αρκετά με το θέμα του «eco-driving» και εφαρμόζει τους περισσότερους από τους κανόνες του: «Ενημερώθηκα κυρίως μέσα από το Ιντερνετ, ενώ ζήτησα και τη γνώμη ειδικών. Το πρώτο που μ’ ενδιαφέρει είναι να κάνω οικονομία στη βενζίνη και έπειτα το περιβάλλον».

Σε οκτώ χώρες της Ευρώπης

Εκπαίδευση, πρωταθλήματα και διαγωνισμοί

Στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «eco-driving» συμμετέχουν μαζί με την Ελλάδα άλλες επτά χώρες της Ευρώπης: Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Φινλανδία, Πολωνία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία. Με διάφορες δράσεις και πρακτικές, οι παραπάνω χώρες προσπάθησαν να επικοινωνήσουν στον κόσμο τις αρχές της οικολογικής οδήγησης: στην Αυστρία διοργάνωσαν πρωτάθλημα για οδηγούς και σχολές οδηγών, στο Βέλγιο ξεκίνησαν με επτά μεγάλες εταιρίες επαγγελματιών οδηγών, ενώ επίσης λειτουργούν τέσσερα δίκτυα εκπαίδευσης για οδηγούς που έχουν ήδη δίπλωμα. Στην Τσεχία έψαξαν ανάμεσα σε πολλούς διαγωνιζομένους τους «A-class οδηγούς».
Στη Φινλανδία έχουν περάσει στη δεύτερη φάση ήδη από το 2007 με «eco-driving» κουίζ στο site και με δωρεάν μαθήματα, ενώ στην Πολωνία λειτουργούν δύο «eco-driving» προγράμματα εκπαίδευσης για δασκάλους.

Στο Ην. Βασίλειο έδωσαν μέσα στο Ιούλιο 6.500 ευρώ στον καλύτερο «eco-driver» κατά τη διάρκεια του British Motor Show, ενώ ετοιμάζουν εθνικό διαγωνισμό με έπαθλο 13.000 ευρώ και ένα μαραθώνιο 400 μιλίων «eco-driving challenge».

Η Ολλανδία, τέλος, είναι αυτή που έχει τη μεγαλύτερη παράδοση στην οικολογική οδήγηση (από το 1988) και έχει διαθέσει συνολικά 35 εκατομμύρια ευρώ σε προγράμματα από το 1999, μετά το Κιότο. Και στις ΗΠΑ, όμως, προωθείται η οικολογική οδήγηση με πρωτοπόρες Πολιτείες την Καλιφόρνια και το Κολοράντο, ενώ η ένωση αυτοκινητεμπόρων θέσπισε το δωρεάν «πράσινο τσεκ απ» (λάστιχα κ.λπ.) για όλους.

Ο δεκάλογος του «eco-driving»

1. Αλλάξτε ταχύτητα στις 2.000 με 2.500 στροφές.
2. Οδηγείτε σταθερά, χρησιμοποιώντας τις μεγάλες ταχύτητες του κιβωτίου. Απoφύγετε άσκοπα φρεναρίσματα ή αλλαγές ταχυτήτων. Τα συστήματα διατήρησης σταθερής ταχύτητας, τα γνωστά ως «cruise control», βοηθούν αποφασιστικά στην ήπια οδήγηση με σταθερή ταχύτητα.
3. Επιβραδύνετε ομαλά, αφήνοντας νωρίς το γκάζι.

4. Σβήστε τον κινητήρα ακόμη και σε σύντομες στάσεις (άνω του 1 λεπτού).
5. Ελέγξτε την πίεση των ελαστικών του αυτοκινήτου σας τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% περισσότερο καύσιμο.
6. Aποφύγετε τη μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής. Κάθε πρόσθετο εξάρτημα που τοποθετείτε στο όχημα αυξάνει την αεροδυναμική αντίσταση και επομένως και την κατανάλωση καυσίμου.

7. Χρησιμοποιήστε κλιματισμό μόνο όταν είναι απαραίτητος. Μην τον ρυθμίζετε κάτω από τους 23οC. Ασκοπη χρήση του κλιματιστικού οδηγεί μέχρι και σε 20% μεγαλύτερη κατανάλωση.
8. Στις ανηφόρες κινηθείτε με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα του κιβωτίου και χρησιμοποιήστε σχεδόν όλο το γκάζι. Στις κατηφόρες εκμεταλλευτείτε την ταχύτητα που αποκτά το όχημα χωρίς να πατάτε γκάζι.

9. Οδήγηση σε στροφές. Επιβραδύνετε ομαλά πριν από τη στροφή, εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου. Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου και είναι και επικίνδυνα.
10. Κάντε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος.

Πράσινα απορριμματοφόρα στους δρόμους της Αθήνας

Φιλικά προς το περιβάλλον, προς τον οδηγό τους και τα άλλα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν

«Το eco-driving αναγνωρίζεται ως το πλέον αποτελεσματικό μέτρο πολιτικής για την προστασία του περιβάλλοντος, τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», μας λέει η διευθύντρια του Τμήματος Μεταφορών του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) Μαρία Ζαρκαδούλα και συνεχίζει: «Στόχος μας είναι να εφαρμοστεί, εκτός από τους οδηγούς Ι.Χ., κυρίως στους στόλους εταιριών, τόσο δημόσιων όσο και ιδιωτικών».
Σε αυτή τη λογική, ο Δήμος Αθηναίων, σε χθεσινή εκδήλωση που διοργάνωσε σε συνεργασία με το ΚΑΠΕ στην πλατεία Κοτζιά, έδωσε το λόγο στους οδηγούς των πράσινων απορριμματοφόρων του δήμου, οι οποίοι αναφέρθηκαν στους κανόνες της οικολογικής οδήγησης, εφαρμόζοντας στην πράξη το «eco-driving». «Δεν είναι μόνο φιλικά προς το περιβάλλον. Είναι εξίσου φιλικά προς τον οδηγό και τα άλλα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους», μας λέει ο Νεκτάριος Ρεμεντέλας, που οδηγεί τα καινούργια απορριμματοφόρα εδώ κι ένα μήνα.

Στην εκδήλωση μίλησε και ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων, Γιώργος Δημόπουλος, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων: «Υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο ώστε η Αθήνα να γίνει μια πράσινη πόλη και περιβαλλοντικά πιο φιλική για τους κατοίκους της.
Για αυτό ακριβώς ο Δήμος Αθηναίων οργάνωσε το πρώτο πρόγραμμα οικολογικής οδήγησης. Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και πιστεύουμε ότι θα αλλάξουμε τη συνείδηση των συμπολιτών μας, θα σταματήσουμε να οδηγούμε επιθετικά και θα μετακινηθούμε σιγά σιγά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».



ΦΑΡΑΖΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

Ελεύθερος Τύπος

Δεν υπάρχουν σχόλια: