Σεπτεμβρίου 24, 2008

Πεζοί, ποδηλάτες και μέσα μεταφοράς θα σώσουν την Αθήνα

Συνέντευξη στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" του Συγκοινωνιολόγου κ. Πάνου Παπαδάκου.

Η έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού που περιλαμβάνει το οδικό δίκτυο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τις χρήσεις γης στην Αθήνα αποτελεί τη μεγαλύτερη πληγή για την καθημερινότητα
στην πόλη, λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος.
Διευκρινίζει επίσης ότι μόνο αν αφαιρέσουμε χώρο από τα Ι.Χ. και τον αποδώσουμε σε
πεζούς, ποδηλάτες και μέσα μεταφοράς μπορεί να σωθεί η πρωτεύουσα.

Ολοένα και περισσότερα μποτιλιαρίσματα στους δρόμους της Αθήνας. Πού θα φτάσει αυτό;

Ο Σύλλογος Συγκοινωνιολόγων εκτιμά ότι εάν συνεχιστεί η σημερινή τάση, σε δύο χρόνια από σήμερα το 90% των βασικών αρτηριών της πόλης θα βρίσκεται σε κατάσταση συμφόρησης για αρκετές ώρες της ημέρας.

Πόσα αυτοκίνητα χωράνε οι δρόμοι του Λεκανοπεδίου;
Εάν τα αυτοκίνητα που διαθέτουν οι πολίτες του Λεκανοπεδίου κινούνται καθημερινά, υπάρχουν πολλαπλάσια απ΄ όσα χωράνε.

Το Μετρό είναι σύγχρονο και αξιόπιστο μέσο μεταφοράς. Οι Αθηναίοι προτιμάνε να μποτιλιάρονται στους δρόμους. Γιατί;

Γιατί η πολιτεία διαχρονικά κάνει ό,τι μπορεί για την εξυπηρέτηση της ανεμπόδιστης εισόδου περισσότερων οχημάτων στο κέντρο της πόλης.

Οι Έλληνες είναι καλοί ή κακοί οδηγοί;

Ο καλός οδηγός δεν διαθέτει μόνο γνώση, αλλά επιπλέον συμμορφώνεται με συγκεκριμένους κανόνες, αξιολογεί σωστά τις συνθήκες στον δρόμο και αποφεύγει τις παραβάσεις στο όνομα της «διευκόλυνσής» του.

Γιατί είναι τόσο συχνά τα μποτιλιαρίσματα στη Λεωφόρο Κηφισού;

Η Λεωφόρος Κηφισού, αλλά και η Αττική Οδός (σε ορισμένα τμήματα και ώρες της ημέρας) αποδεικνύουν ότι η κατασκευή οδικών υποδομών δεν μπορεί από μόνη της να εξυπηρετήσει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες μετακίνησης στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.

Η ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της Αθήνας πέτυχε;
Πέτυχε, αλλά άργησε.

Το τραμ γιατί δεν έχει επεκταθεί καθόλου τα τελευταία τέσσερα χρόνια;
Γιατί η επέκτασή του οφείλει να παίρνει χώρο από τα Ι.Χ. (και όχι από τα πεζοδρόμια), στοιχείο που η κεντρική και τοπική διοίκηση δεν μπορούν να κατανοήσουν και να αποδεχθούν.

Ναι ή όχι στα διόδια στο κέντρο;
Μόνο με την προϋπόθεση της συστηματικής εφαρμογής ελεγχόμενης στάθμευσης, της εξασφάλισης προτεραιότητας στα ΜΜΜ, της αποτελεσματικής διαχείρισης της κυκλοφορίας.

Ο Δακτύλιος έχει νόημα ύπαρξης;
Ο Δακτύλιος έχει απαξιωθεί εδώ και πολλά χρόνια.

Οι υπάρχουσες λεωφορειολωρίδες επαρκούν; Αστυνομεύονται αρκετά;
Το δίκτυο της Αθήνας είναι περιορισμένο, αποσπασματικό και χωρίς σοβαρή επιτήρηση.

Πότε, επιτέλους, θα κατασκευαστούν σταθμοί μετεπιβίβασης στους σταθμούς του Μετρό;
Όσο το Μετρό επεκτείνεται στην περιφέρεια της πόλης τόσο η αναγκαιότητα των σταθμών μετεπιβίβασης αυξάνεται.

Γιατί ακόμα δεν έχουν μεταφερθεί οι αφετηρίες των λεωφορείων για τα νότια προάστια της Αθήνας στον σταθμό του Φιξ;
Ο σταθμός του Φιξ βρίσκεται πολύ κοντά στο κέντρο της πόλης και το όφελος μιας τέτοιας μεταφοράς ίσως να μην ήταν τόσο σημαντικό. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στη γραμμή του Μετρό προς τον Άγ. Δημήτριο.

Ο προαστιακός, τελικά, υφίσταται; Ποιο τμήμα του θεωρείτε πετυχημένο;
Οι μεγάλες διακυμάνσεις στα μεγέθη της επιβατικής κίνησης μεταξύ διαφόρων γραμμών φανερώνουν ότι εκεί που η λειτουργία έχει ολοκληρωθεί και είναι συνεπής οι πολίτες επιλέγουν το μέσο.

Ναι ή όχι στη δημοτική συγκοινωνία;
Ναι, με βασική προϋπόθεση έναν ενιαίο φορέα αστικών συγκοινωνιών που να συμπεριλάβει όλα τα μέσα και να καθορίσει τις αρχές λειτουργίας τους.

Η κατασκευή της επέκτασης της Αττικής Οδού δεν έχει αργήσει;
Αν σκεφτούμε ότι η Αττική Οδός σχεδιάστηκε το 1963, οπότε και έγινε η δέσμευση της ζώνης για την κατασκευή της, 40 χρόνια αργότερα οι επεκτάσεις της φαίνεται να έρχονται... γρηγορότερα.

Χρησιμοποιείτε λεωφορείο, Μετρό ή αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις σας;
Χρησιμοποιώ Ι.Χ. και Μετρό, ο συνδυασμός των οποίων βγαίνει νικητής στις περισσότερες περιπτώσεις.

Ήταν σωστή κίνηση η αύξηση της τιμής των διοδίων πριν αρχίσει η κατασκευή των νέων εθνικών αυτοκινητόδρομων;
Η πρώτη αύξηση της τιμής των διοδίων αποτελεί μέρος της σύμβασης για την υλοποίησή τους, και θα πρέπει να συνδυάζεται με την εκκίνηση και πρόοδο των έργων.

Υπάρχει χώρος για ποδήλατο στην Αθήνα;
Όταν η πολιτεία αποφασίσει ότι θα πάρει χώρο από τα οχήματα και θα τον διαμορφώσει για την εξυπηρέτηση ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζοί, ποδηλάτες), θα έχει γίνει ένα πολύ μεγάλο βήμα μπροστά.

Στην Αθήνα λειτουργούν συμπληρωματικά ή ανταγωνιστικά τα μέσα μεταφοράς;
Κρίνοντας από τη σημερινή πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων για τον σχεδιασμό της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης μεταξύ τεσσάρων υπουργείων, δεκάδων οργανισμών και 100 περίπου δήμων, το δίκτυο των ΜΜΜ λειτουργεί ικανοποιητικά.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πληγή του κυκλοφοριακού στην Αθήνα κατά τη γνώμη σας;
Η έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού που θα συμπεριλάβει το οδικό δίκτυο, τα ΜΜΜ αλλά και θα οργανώνει τις χρήσεις γης στην πόλη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: