Σεπτεμβρίου 25, 2008

Συντήρηση... Γ' Εθνικής

από την "Ελευθεροτυπία", 24.09.08

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Από το... τίποτα στο μηδέν εξελίσσονται τα κονδύλια που διαθέτει η Πολιτεία για τη συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου, που ανέρχεται σε 9.000 χλμ. Είναι οι παράπλευρες απώλειες από την παραχώρηση των αυτοκινητόδρομων της χώρας σε ιδιώτες, οι οποίοι ανέλαβαν να κατασκευάσουν και να συντηρήσουν τα έργα με αντάλλαγμα την είσπραξη των διοδίων για 30 χρόνια.


Ως τις αρχές Απριλίου, το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, μέσω του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), εισέπραττε τα έσοδα από τα διόδια που λειτουργούν στους εθνικούς δρόμους και εξασφάλιζε κονδύλια για τη συντήρησή τους. Για το 2007, που υπάρχουν στοιχεία, τα έσοδα υπολογίζονται σε 240 εκατ. ευρώ, από τα οποία το υπουργείο διέθεσε κονδύλι 100 εκατ. ευρώ για έργα συντήρησης. Εκτός από τα 1.000 χλμ., που χαρακτηρίζεται ως βασικό εθνικό δίκτυο και εκχωρήθηκαν σε κατασκευαστικούς ομίλους, τα έσοδα κάλυπταν και τη συντήρηση στα υπόλοιπα 8.000 χλμ. του δευτερεύοντος εθνικού δικτύου, μέσα από προγράμματα που εκπονούσαν οι περιφέρειες. Είναι οι δρόμοι που πλέον έχουν μείνει «ορφανοί». Με άλλα λόγια, τόσα χρόνια από έσοδα του ΤΕΟ οι κυβερνήσεις διέθεταν κονδύλια που αντιστοιχούν σε 5 ευρώ ανά χιλιόμετρο και από φέτος το ανεπαρκέστατο αυτό ποσόν έπεσε στο μηδέν. Παράλληλα εξελίσσεται ένα πρωτοφανές πινγκ πονγκ ανάμεσα στα συναρμόδια υπουργεία για το ποιο δεν θα δώσει τα κονδύλια που απαιτούνται... Με βάση υπολογισμούς του Παρατηρήριου Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου (ΤΕΕ), εν όψει της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού, πρέπει να διασφαλιστούν τουλάχιστον 240 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τη στοιχειώδη συντήρηση του δευτερεύοντος εθνικού δικτύου και την ασφάλεια των οδηγών. «Η σχετική κοινοτική οδηγία ορίζει ότι πρέπει να διατίθεται για συντήρηση το 2,5% του κόστους κατασκευής», μας εξηγεί ο μηχανικός Αντώνης Καστής, συνεργάτης του Παρατηρητήριου. Υπολογίστηκε ότι το μέσο κόστος κατασκευής για το δευτερεύον δίκτυο ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο, επομένως χρειάζεται να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις συντήρησης με τουλάχιστον 30.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο. «Εχει αποδειχτεί διεθνώς ότι αν ένας δρόμος εγκαταλειφθεί, αυξάνεται κατακόρυφα το κόστος συντήρησης για τα επόμενα χρόνια», συμπληρώνει. Η ίδια εικόνα εγκατάλειψης υπάρχει και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, που υπολογίζεται σε 94.000 χλμ., από τα οποία 31.000 εντάσσονται στο νομαρχιακό δίκτυο και τα 63.000 στο δημοτικό-κοινοτικό. Με βάση τον νόμο του 2005 είχε προβλεφθεί η διάθεση του 2% από τον ΦΠΑ στις νομαρχίες και του 10% των τελών κυκλοφορίας στους δήμους για τον τομέα της οδοποιίας. Φαίνεται, όμως, ότι έμειναν στις καλές προθέσεις...

Τα αποτελέσματα αυτής της χρόνιας εγκατάλειψης είναι τραγικά. Σύμφωνα, πάντα, με το Παρατηρητήριο του ΤΕΕ, το πρώτο οκτάμηνο του 2008 τα θανατηφόρα τροχαία αυξήθηκαν κατά 8,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ οι νεκροί έφτασαν στο 32%. Μάλιστα, τα συμβάντα είναι πολλαπλάσια στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο σε σχέση με τους εθνικούς δρόμους. Εχει επίσης ενδιαφέρον ότι, σε σύνολο 7.004 τροχαίων, τα 769, λίγο πάνω από το 10%, αποδίδονται στην κατάσταση των δρόμων σύμφωνα με τις επίσημες καταγραφές της Τροχαίας. «Η χώρα χρειάζεται ένα επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο οδικής ασφάλειας», επισημαίνει ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μ. Στρατάκης, με ερώτησή του προς τα συναρμόδια υπουργεία. Επικαλείται τα ανησυχητικά στοιχεία του ΤΕΕ, καθώς και τα δεδομένα του Βόρειου Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού μήκους 312 χλμ., που ξεκίνησε να κατασκευάζεται πριν από δεκαετίες και σήμερα έχουν ολοκληρωθεί μόνον 37 χλμ. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι γι' αυτό τον άξονα, στον οποίο κινούνται 540.000 οχήματα τον χρόνο, δεν υπάρχει ούτε καν χρονοδιάγραμμα μετατροπής του σε αυτοκινητόδρομο.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 24/09/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: