Οκτωβρίου 13, 2008

Η πόλη που δεν χωράει άλλα αυτοκίνητα

από το "Έθνος" 4/10

Η πόλη που δεν χωράει άλλα αυτοκίνητα

Το μαρτύριο του μποτιλιαρίσματος βιώνουν καθημερινά οι οδηγοί στις βασικές αρτηρίες

Δεν έχει προηγούμενο η εικόνα που παρουσίασαν φέτος τον Σεπτέμβριο οι δρόμοι της Αθήνας. Τις ώρες του απόλυτου κυκλοφοριακού χάους, ιδίως τα πρωινά, στις βασικές αρτηρίες, η, ούτως ή άλλως, χαμηλή ταχύτητα των αυτοκινήτων, καταγραφόταν 8% ακόμη και 10% μειωμένη σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2007. Πέρσι η κατάσταση ήταν χειρότερη από το 2006 κ.ο.κ., με αποτέλεσμα οι ειδικοί επιστήμονες να προβλέπουν ότι σε 1-2 χρόνια, τις ώρες αιχμής, η ταχύτητα των οχημάτων δεν θα ξεπερνά τα 7-8 χλμ./ ώρα στο σύνολο των μεγάλων οδικών αρτηριών...


Η πόλη που δεν χωράει άλλα αυτοκίνητα

Μέσα στα Ι.Χ. οι Αθηναίοι... αναστενάζουν

Εκατομμύρια είναι οι χαμένες εργατοώρες καθώς 2 στους 10 σπαταλούν 3 - 5 ώρες την ημέρα για μετακινήσεις μέσα στην πόλη

Η πόλη που δεν χωράει άλλα αυτοκίνητα

Εκατομμύρια εργατοώρες σπαταλιούνται καθημερινά στον δρόμο. Ενας στους 10 Αθηναίους βρίσκονται καθημερινά στο Ι.Χ. τους περισσότερες από 5 ώρες, προσπαθώντας να φτάσουν στις δουλειές τους. Η «ανάσα» που δόθηκε στο κυκλοφοριακό της Αθήνας από μια σειρά μεγάλων έργων και «ρυθμίσεων» με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, εξατμίζεται οριστικά.

Στον Κηφισό το φορτίο κυκλοφορίας έχει αυξηθεί 5% σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στην Αλεξάνδρας η αύξηση της κίνησης αγγίζει το 8%, όπως και στη Μεσογείων, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ενα από τα αίτια είναι και η μετατόπιση του τόπου διαμονής καθώς στα Μεσόγεια πολλαπλασιάστηκε ο πληθυσμός.

Το πρόβλημα της κίνησης αποτυπώνεται και στη μέση ταχύτητα που αναπτύσσουν τα οχήματα. Μέσα σε έναν χρόνο η μέση ταχύτητα μειώθηκε κατά 3%- 4% στη Λ. Βουλιαγμένης, τη Βασ. Σοφίας, ένα τμήμα του Κηφισού και τη Μεσογείων. Κατά 5%, μειώθηκε στη Λ. Αθηνών, τη Λ. Αλεξάνδρας, την Κηφισίας και την Ποσειδώνος.

Η μεγαλύτερη μείωση της μέσης ταχύτητας κατά 8% καταγράφεται στο «ποτάμι», δηλαδή στη Λεωφόρο Κηφισού στο τμήμα μεταξύ της Λ. Αθηνών, Π. Ράλλη και Αχαρνών.

«Η μέση ταχύτητα είναι σαφώς μικρότερη από πέρσι. Σε ορισμένα σημεία έχει μειωθεί και κατά 10%. Εάν συνεχιστεί αυτό το φαινόμενο το 2010 το 95% των κεντρικών κόμβων θα είναι αδιάβατο το διάστημα ιδίως 8-9 το πρωί. Αυτό σημαίνει ότι η μέση ταχύτητα δεν θα ξεπερνά τα 7-8 χλμ. την ώρα» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Γκόλιας, καθηγητής στο Ε.Μ.Π. και σημειώνει ότι τα οχήματα θα κινούνται λίγο πιο γρήγορα από τους πεζούς...

Οι... προνομιούχοι
Εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί καθημερινά περνούν ένα μεγάλο μέρος της ημέρας τους μέσα στο αυτοκίνητό τους προσπαθώντας να διασχίζοντας τους «φρακαρισμένους» δρόμους. Οι πλέον «προνομιούχοι» οδηγούν μόνο μία ώρα την ημέρα ενώ η συντριπτική πλειονότητα (62%) περνά μέσα στο αυτοκίνητο από 1 έως και 5 ώρες σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.

Στα συμπεράσματα της έρευνας, που εκπονήθηκε από τον καθηγητή Γ. Πανηγυράκη και τον ειδικό επιστήμονα Η. Καπερελιώτη, επισημαίνεται ότι το 19% των οδηγών κινείται στην Αθήνα πάνω από 3 ώρες ημερησίως, ενώ το 9% οδηγεί περισσότερο από 5 ώρες.

Αττική οδός
Βήμα σημειωτόν τις ώρες αιχμής

Ακόμα και η Αττική Οδός, το μεγαλύτερο οδικό έργο στην Αττική, που έδωσε μεγάλη ανάσα, υφίσταται πλέον σημαντική πίεση, ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες. Ενδεικτικό μάλιστα είναι ότι η ώρα αιχμής σταδιακά επεκτείνεται και από το δίωρο 8-10, αυξημένη κίνηση καταγράφεται από 7 π.μ. έως τις 11 π.μ.

Καθημερινά στην Αττική Οδό εισέρχονται 350.000 οχήματα εκ των οποίων οι 50.000 το διάστημα 8-10 το πρωί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται, σχεδόν καθημερινά, στο τμήμα (προς Ελευσίνα) των 8 χλμ. από το ύψος της Πλακεντίας έως την έξοδο της Εθνικής. Εκεί η ράμπα εξόδου αποτελεί ένα γνωστό προβληματικό σημείο καθώς την ίδια στιγμή η μέση ταχύτητα επί της Εθνικής, προς Λαμία, έχει φέτος μειωθεί σε σχέση με πέρσι έως και 8%.

  • 8% έχει μειωθεί η μέση ταχύτητα των οχημάτων στη λεωφόρο Κηφισού, τον πιο επιβαρυμένο οδικό άξονα της Αθήνας, σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
  • 43% των οχημάτων της χώρας κυκλοφορούν στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
  • 100.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα προστίθενται κάθε χρόνο, επιβαρύνοντας κι άλλο την κυκλοφορία.
  • 440 Ι.Χ. αναλογούν σε 1.000 κατοίκους, όταν το 1996 η αναλογία ήταν 245/1.000.
  • 56% των οχημάτων κυκλοφορούν μόνο με τον οδηγό, ενώ στο 44% υπάρχει και συνεπιβάτης.
  • 50% της κυκλοφοριακής συμφόρησης οφείλεται στο ότι οι δρόμοι... απλά δεν χωράνε άλλα αυτοκίνητα, 35% σε κάποιο ατύχημα και 15% σε έργα.

ΜΜΜ
Αυξάνονται οι επιβάτες, παραμένουν τα προβλήματα

Τα Μέσα Μεταφοράς παρά την αύξηση των επιβατών δεν απαλύνουν τον φόρτο κυκλοφορίας. Το 2007 κατεγράφησαν 870.000.000 επιβάτες στους φορείς του ΟΑΣΑ. Μεγάλο βάρος της συνολικής μεταφοράς απορροφά το Μετρό όπου διακινούνται ημερησίως 660.000 άνθρωποι.

Παρ' όλα αυτά, το πρόβλημα παραμένει. Παράδειγμα ο σταθμός στο Αιγάλεω απ' όπου μετακινείται το 4,31% των επιβατών του μετρό. Κι όμως, την ίδια στιγμή η Λεωφόρος Αθηνών (βασική αρτηρία της Δ. Αθήνας) παρουσιάζει αύξηση 5% στον φόρτο κυκλοφορίας.

Δ. Τσαμπούλας - πρόεδρος ΟΑΣΑ
«Μόνη λύση τα μέσα σταθερής τροχιάς»

«Οσο αυξάνεται το ΑΕΠ αυξάνεται και ο αριθμός των Ι.Χ., καθώς ο δείκτης ιδιοκτησίας συνδέεται απόλυτα με αυτό. Η όποια μείωση στις πωλήσεις αυτοκίνητων είναι μόνο συγκυριακή.

Τα τελευταία 15 χρόνια η Πολιτεία έχει επενδύσει 5 δισ. ευρώ στα ΜΜΜ. Κι όμως, στοιχεία δείχνουν ότι καθημερινά ο Ελληνας κάνει 2-3 μετακινήσεις και χρησιμοποιεί το Ι.Χ. περισσότερο και για πιο πολλά χιλιόμετρα στον ιστό της πόλης. Αυτό σημαίνει 8-9 εκατομμύρια μετακινήσεις ημερησίως», λέει ο κ. Δημήτρης Τσαμπούλας, συγκοινωνιολόγος στο ΕΜΠ και πρόεδρος του ΟΑΣΑ.

«Παράλληλα έχει αυξηθεί ο πληθυσμός της πόλης. Καταγράφεται επίσης αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών, μεγαλύτερη μάλιστα σε ποσοστό, από την αύξηση του ΑΕΠ. Στην πόλη υπάρχει μεγάλη και άναρχη διανομή τροφοδοσίας και ιδιαίτερα στα μικρά καταστήματα. Εάν ένα φορτηγό σταματήσει π.χ. 3 λεπτά λειτουργεί σαν να υπήρχαν αλλά 100 Ι.Χ. στον δρόμο».

Οπως σημειώνει, η λύση βρίσκεται στα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ από την πλευρά του ΟΑΣΑ γίνεται αναμόρφωση δρομολογίων ώστε να συνδέονται με σταθμούς Προαστιακού και Μετρό.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ
gapostolidis@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: