Πόλεις για ανθρώπους
Δευτέρα, 20.10.08
Ελεύθερος Τύπος
Ελεύθερος Τύπος
«Η Βαρκελόνη κατάφερε να γίνει μια πόλη πρότυπο», λέει ο Δημήτρης Μαυράκης της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, που εκπροσωπούσε τη χώρα μας -μαζί με τον καθηγητή του Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θάνο Βλαστό και τους Streetpanthers- στο 9ο διεθνές συνέδριο για τους πεζούς και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Το συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στην πόλη όπου «το 52% των μετακινήσεων γίνεται πλέον με μη μηχανοκίνητα μέσα, δηλαδή με τα πόδια ή με ποδήλατο» -όπως ανακοίνωσε με περηφάνια ο δήμαρχος της Βαρκελόνης- διοργανώθηκε από την τοπική κυβέρνηση της Καταλονίας και το δήμο, σε συνεργασία με τη διεθνή οργάνωση Walk21 και ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα.
«Σε μας μπορεί να φαίνεται τρελό ή απίθανο, αλλά είναι όντως εφικτό», σχολιάζει ο κ. Μαυράκης. «Τα όπλα που έχουμε εμείς ως οργάνωση στα χέρια μας είναι η πίεση προς τη διοίκηση (η οποία, όπως γίνεται φανερό, σιγά σιγά ανταποκρίνεται) και η ευαισθητοποίηση των πολιτών».
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάστηκε ο Καταστατικός Χάρτης για το Περπάτημα (International Charter for Walking), ο οποίος ορίζει το πώς θα δημιουργηθεί μια κουλτούρα πεζού στις πόλεις, εκφράζει τις ανάγκες των πεζών και προσφέρει ένα πλαίσιο που βοηθά τις Αρχές να διαμορφώσουν εκ νέου τις πολιτικές τους.
Περπάτημα για όλους, ασφάλεια και ελεύθεροι χώροι είναι λίγες μόνο από τις κατευθυντήριες γραμμές του χάρτη, ο οποίος μάλιστα υπογράφηκε από τους συμμετέχοντες φορείς και ιδιώτες.
Επιπλέον, στο συνέδριο εντυπωσιακή ήταν η συμμετοχή των συγκοινωνιολόγων και πολεοδόμων των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων, οι οποίοι είναι φανατικοί φίλοι των πεζών και δήλωσαν αποφασισμένοι να σχεδιάσουν πόλεις για ανθρώπους και όχι για αυτοκίνητα. Επίσης, πολλές ήταν και οι ΜΚΟ που μέσα από εργαστήρια παρουσίασαν την κατάσταση στις πόλεις απ’ όπου προέρχονται, αλλά και τα έργα που έγιναν τα τελευταία χρόνια στον τομέα των πιο φιλικών μετακινήσεων.
Οι εκπρόσωποι των χωρών συζήτησαν, μεταξύ άλλων:
- Την ιεράρχηση του δικαιώματος προτεραιότητας στους δρόμους και τις διασταυρώσεις. Πρώτα ο πεζός, μετά το ποδήλατο, και ακολουθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα επαγγελματικά οχήματα και τελευταίο το Ι.Χ.
-Τη σημασία μικρών τοπικών βελτιώσεων σε επίπεδο γειτονιάς με τη συνεργασία των κατοίκων. Η διαμόρφωση μιας στάσης λεωφορείου, μια υπερυψωμένη διάβαση ή το πρασίνισμα μιας νησίδας μπορεί να φέρουν την αλλαγή και να «ξυπνήσουν» στην τοπική κοινωνία την απαίτηση για όμορφο και φιλικό προς τον πεζό περιβάλλον.
- Τη σημασία του (απλού και ταπεινού) περπατήματος στην υγεία. Ο William Bird, εκπρόσωπος της οργάνωσης Intelligent Health από τη Μεγάλη Βρετανία, έκανε μια απαρίθμηση σύγχρονων προβλημάτων υγείας (παχυσαρκία, διαβήτης, καρδιακές παθήσεις, κατάθλιψη) για τα οποία το περπάτημα αποτελεί την πιο σημαντική πρόληψη.
- Την αποκάλυψη αναγκών που έχουν γίνει με τον καιρό επιτακτικές. Η Cynthia Nikitin, αντιπρόεδρος της αμερικανικής ΜΚΟ Projects for public space με πάνω από 2.000 έργα αναμόρφωσης δημόσιων χώρων στο ενεργητικό της, ανέφερε την εντυπωσιακή περίπτωση ενός τεράστιου πάρκινγκ στο Χιούστον, που μετατράπηκε σε ένα μεγάλο πάρκο, το οποίο δέχτηκε 75.000 επισκέπτες κατά το πρώτο Σαββατοκύριακο της λειτουργίας του. Εκπληκτοι οι δημιουργοί του αναρωτιόνταν: «Πού ήταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι χθες;»
ΒΑΣΙΛΑΚΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Ελεύθερος Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου