Οκτωβρίου 09, 2008

26 χρόνια δεν έχει αξιολογηθεί επιστημονικά η χρησιμότητα του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας!

από την "Ελευθεροτυπία", 06/10/08
--------------------------------------

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

«Ο δακτύλιος έχει απαξιωθεί εδώ και πολλά χρόνια, ενώ οι αρνητικές συνέπειές του, όπως η ραγδαία αύξηση των Ι.Χ., εξακολουθούν να μας συνοδεύουν», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος, σε συνέντευξή του στην «Ε».


Αποκαλύπτει ότι τόσα χρόνια δεν έχει καν αποτιμηθεί η συμβολή του στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που εκλήθη να λύσει και στην πράξη ακυρώνεται με παρέμβαση των τροχονόμων.

Απαντά κατηγορηματικά «όχι» στο ενδεχόμενο επέκτασής του σε περιφερειακούς πόλους στο λεκανοπέδιο, που αντιμετωπίζουν ανάλογα ή και μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά του κέντρου της Αθήνας, δίνοντας έμφαση στις αναπλάσεις που θα επιτρέψουν την πεζοπορία και τη χρήση της συγκοινωνίας.

Αμφισβητεί εμμέσως τις προτάσεις του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ και επισημαίνει ότι το κυκλοφοριακό μπορεί να εξεταστεί μόνον αν αποφασίσουμε να ενδιαφερθούμε πρώτα για τους πολίτες και μετά για τα οχήματα.

Η κουβέντα ξεκίνησε από την αποτίμηση του δακτύλιου, για την οποία ο κ. Παπαδάκος σημειώνει: «Είναι αναμενόμενο κάτι που σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και όχι το κυκλοφοριακό στα δεδομένα της Αθήνας της δεκαετίας του '80, λίγη χρησιμότητα μπορεί να έχει σε μια πόλη που γιγαντώθηκε, πιέζοντας συνεχώς για ολοένα και περισσότερες μετακινήσεις καθημερινά».

Υπάρχουν και παρενέργειες από τη σημερινή διατήρησή του;

«Κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει μελετήσει τις επιπτώσεις -θετικές ή αρνητικές- από την εφαρμογή του δακτυλίου, συνεπώς η λειτουργία του δεν έχει αξιολογηθεί επιστημονικά».

Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι που ακυρώνουν την όποια θετική του επίδραση;

«Οποιαδήποτε λογική περιορισμού της κυκλοφορίας στο κέντρο μιας πόλης οφείλει να συνοδεύεται από υποστηρικτικά μέτρα που θα ενισχύουν την περιφερειακή κίνηση, αποθαρρύνοντας ταυτόχρονα την είσοδο στην κεντρική περιοχή.

Ο σημερινός δακτύλιος δεν υποστηρίζεται από κανένα σοβαρό δίκτυο περιφερειακής κυκλοφορίας.

Επιπλέον, εάν δούμε τη σηματοδότηση στις περισσότερες διασταυρώσεις του δακτυλίου με αρτηρίες που οδηγούν στο κέντρο της πόλης προκύπτει ότι στις τελευταίες παρέχουμε άφθονο χρόνο πρασίνου, ακυρώνοντας τη λογική του μέτρου. Ανάλογη πρακτική εφαρμόζει και η Τροχαία κάθε μέρα κατά μήκος των βασικών αρτηριών (Κηφισίας, Μεσογείων, Συγγρού, κ.τλ.), όταν στο όνομα της εξυπηρέτησης των πολιτών γεμίζει το κέντρο με Ι.Χ».

Την τελευταία δεκαετία το κυκλοφοριακό ταλαιπωρεί και άλλα κέντρα στο λεκανοπέδιο, όπως Μαρούσι, Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Νέα Ιωνία, κ.λπ. βλέπετε εφαρμογή δακτυλίου και σε αυτές τις περιπτώσεις;

«Εκτιμώ ως χρησιμότερο για όλες αυτές τις περιοχές και πολλές άλλες να σχεδιαστούν και εφαρμοστούν πολιτικές διαχείρισης και ελέγχου της στάθμευσης, σε συνδυασμό με χαμηλού κόστους αλλά υψηλής αποτελεσματικότητας αστικές αναπλάσεις που θα ενισχύουν την κίνηση πεζών, ποδηλάτων και άλλων ήπιων μορφών μετακίνησης, παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν ουσιαστικά και άμεσα την ποιότητα ζωής σε αυτές».

Το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ παρουσίασε πρόταση για «καθαρό» δακτύλιο. Πιστεύετε πως η ενδεχόμενη εφαρμογή του θα έχει θετική επίδραση στο κυκλοφοριακό;

«Ο σχεδιασμός μιας πολιτικής που προωθεί τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον μορφών μετακίνησης, με βασικό άξονα τα μέσα σταθερής τροχιάς, αποθαρρύνοντας ταυτόχρονα την αλόγιστη χρήση του Ι.Χ., θα έχει θετικά αποτελέσματα, όχι τόσο στο κυκλοφοριακό, το οποίο δεν αναμένεται να επιλυθεί, όσο στη βελτίωση της βιώσιμης κινητικότητας για τους πολίτες».

Ποια μέτρα προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι για το κυκλοφοριακό;

«Εφόσον ως κοινωνία αποφασίσουμε ότι προτάσσουμε τη βελτίωση της μετακίνησης των πολιτών και όχι των οχημάτων τους, τότε θα πρέπει στο πλαίσιο ενός ενιαίου σχεδιασμού που θα γίνει σεβαστός από όλους τους -πολλούς- εμπλεκόμενους φορείς της κεντρικής και τοπικής διοίκησης, να προωθήσουμε τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθιστώντας τα ελκυστικά, άνετα και αξιόπιστα σε σχέση με τη χρήση του Ι.Χ».

Πώς τοποθετείστε στο ενδεχόμενο διεύρυνσης του δακτυλίου;

«ΚΑΝΕΝΑ μέτρο μόνο του και αποσπασματικά δεν θα έχει ΚΑΝΕΝΑ αποτέλεσμα. Ο χρόνος κυλά και οι ευκαιρίες των τελευταίων δεκαετιών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις εξακολουθούν να χάνονται. Ως πότε;».


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 06/10/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: