76% αυξήθηκε το κόστος των μετακινήσεων την τελευταία τριετία
Το 2005 οι μετακινήσεις κόστιζαν περί τις 621.500 ευρώ, ενώ σήμερα το συνολικό ποσό εξόδων ημερήσιων μετακινήσεων υπολογίζεται στο 1.094.620 ευρώ. Εκ του συνόλου των εξόδων 250.000 ευρώ αφορούν εισιτήρια αστικής συγκοινωνίας, 525.420 κόμιστρα ταξί, 285.600 ευρώ καύσιμα αυτοκινήτων και 33.600 ευρώ καύσιμα δικύκλων.
ΜΕ ΤΟΝ ΟΑΣΘ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΘ με αστικά λεωφορεία μετακινούνται καθημερινά περί τους 500.000 επιβάτες (το 2007 μετακινήθηκαν συνολικά 177.572.431 επιβάτες), γεγονός που σημαίνει ότι το κόστος των ημερήσιων μετακινήσεων με αστικά λεωφορεία μπορεί να φτάσει στα 250.000 ευρώ, δεδομένου ότι το ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 0,50 ευρώ. Η πλειονότητα των ημερήσιων επιβατών του ΟΑΣΘ χρησιμοποιεί δύο φορές το αστικό λεωφορείο και κάποιοι περισσότερες φορές. Έτσι ο αριθμός των ατόμων που μετακινούνται με λεωφορεία στην πόλη είναι μικρότερος των 220.000.
ΜΕ ΤΑΞΙ
Με ταξί υπολογίζεται ότι μετακινούνται καθημερινά 189.000 άτομα. Ο αριθμός αυτός προκύπτει από το γεγονός ότι στην πόλη υπάρχουν 1.925 ταξί, εκ των οποίων ποσοστό 7% βρίσκεται στο συνεργείο για σέρβις, με αποτέλεσμα να κινούνται στην πόλη περί τα 1.800 ταξί την ημέρα. Κάθε ταξί εκτιμάται ότι κάνει 50 δρομολόγια το 24ωρο και σε κάθε δρομολόγιο επιβαίνουν κατά μέσο όρο 2,1 πολίτες σύμφωνα με έρευνα του ΑΠΘ. Έτσι υπολογίζεται ότι καθημερινά γίνονται 90.000 δρομολόγια με τουλάχιστον 189.000 άτομα. Το κόστος για κάθε επιβάτη στην ελάχιστη διαδρομή είναι 2,78 ευρώ, δηλαδή συνολικά δαπανώνται την ημέρα από όλους τους επιβάτες περί τα 525.420 ευρώ.
ΜΕ Ι.Χ
Βάσει της γενικής κυκλοφοριακής μελέτης Θεσσαλονίκης με αυτοκίνητο μετακινούνται περί τα 640.000 άτομα. Εξ αυτών το 75% είναι οδηγοί και το 25% επιβάτες, δηλαδή στο πολεοδομικό συγκρότημα κινούνται 480.000 αυτοκίνητα. (Οι σημερινές εκτιμήσεις των ειδικών ανεβάζουν τον αριθμό των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στις 550.000). Ειδικοί υπολογίζουν ότι κάθε οδηγός διανύει για τη μετακίνησή του ελάχιστη απόσταση 7 χιλιομέτρων. (Η μετοίκηση κατοίκων από το κέντρο προς τα προάστια έχει μεγαλώσει την ελάχιστη απόσταση, που υπολογιζόταν στα 5 χλμ.). Έτσι συνολικά διανύονται με αυτοκίνητα στο πολεοδομικό συγκρότημα τουλάχιστον 3.360.000 χιλιόμετρα. Κατά τις εκτιμήσεις μηχανικών αυτοκινήτων ο μέσος όρος κατανάλωσης καυσίμου ενός αυτοκινήτου εντός της πόλης είναι τουλάχιστον 0,085 ευρώ ανά χιλιόμετρο, δηλαδή το συνολικό κόστος μετακίνησης με αυτοκίνητα φτάνει στα 285.600 ευρώ.
80.000 ΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ ΔΙΚΥΚΛΟΥ
Οι καθημερινοί χρήστες δικύκλου στο πολεοδομικό συγκρότημα υπολογίζονται στους 80.000 και διανύουν τουλάχιστον 560.000 χιλιόμετρα, με κόστος καυσίμων κατά μέσο όρο 0,05 ευρώ το χιλιόμετρο. Στο σύνολο ξοδεύονται από τους δικυκλιστές 33.600 ευρώ την ημέρα. Στο πολεοδομικό συγκρότημα περί τα 320.000 άτομα κυκλοφορούν πεζή και δεν έχουν οικονομικό κόστος. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται και οι ποδηλάτες. Το δίκυκλο έχει αναδειχθεί διεθνώς στο ταχύτερο και οικονομικότερο μέσο σε αποστάσεις εντός της πόλης. Σε κοντινές αποστάσεις θεωρείται οικονομική και η μετακίνηση με το αστικό λεωφορείο σε σχέση με το αυτοκίνητο, καθώς με το αυτοκίνητο χάνεται εκτός των άλλων και χρόνος σε μποτιλιάρισμα και στην αναζήτηση θέσης στάθμευσης. Προστίθενται επίσης τα έξοδα σέρβις και βλαβών.
ΑΠΟΨΗ
Μεγαλύτερο το κόστος
Του Πέτρου Κρητικού, συγκοινωνιολόγου, αντιπροέδρου της Ένωσης Συγκοινωνιολόγων Ελλάδος
Η μετακίνηση δεν μπορεί να εκτιμηθεί μόνο με καθαρά οικονομικούς όρους, πολύ περισσότερο σε μία πόλη όπου δεν αναφερόμαστε μόνο σε συνθήκες ταχύτητας μετακίνησης αλλά και σε συνθήκες άνεσης, ασφάλειας όχι μόνο για όσους κινούνται με μηχανοκίνητα αλλά και για τους πεζούς. Πρέπει να υπάρχει μία σφαιρική αντιμετώπιση για το ποιο είναι το οικονομικό κόστος και να συμπεριληφθούν στοιχεία που δεν φαίνονται. Με αυτά το οικονομικό κόστος είναι μεγαλύτερο του 1 εκατ. ευρώ που προκύπτει από το ρεπορτάζ. Πρώτον, η ελάχιστη απόσταση που διανύεται από ένα αυτοκίνητο έχει αυξηθεί, καθώς απλώθηκε η πόλη. Δεύτερον, αποδεικνύεται και από το ρεπορτάζ της “Μ” ότι το κόστος μετακίνησης με λεωφορείο είναι σταθερό, είτε κατέβει ο επιβάτης στην πρώτη στάση είτε κάνει όλη τη διαδρομή, σε αντίθεση με την κίνηση με αυτοκίνητο. Επίσης με ένα εισιτήριο μπορείς να κάνεις μετεπιβιβάσεις εντός 70 λεπτών. Τρίτον, δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος χρόνου σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος ούτε το κόστος στάθμευσης, εάν κάποιος παρκάρει νόμιμα και όχι παράνομα. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και το περιβαλλοντικό κόστος. Τα λεωφορεία με διακόσιους επιβάτες εκπέμπουν ελάχιστους ρύπους σε σχέση με τα αυτοκίνητα με διακόσιους επιβάτες, που μπορεί να είναι και 190 στον αριθμό. Αντίστοιχα μπορεί να προστεθεί και το κόστος θορύβου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου