Νοεμβρίου 11, 2008

Πλωτά λεωφορεία για την Παραλιακή

Εναλλακτικές λύσεις για αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού στην Αττική

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χρήστος Μανωλάς xmanolas@dolnet.gr - TA NEA

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008

Στη Στοκχόλμη εγκαινιάστηκε πριν από έναν μήνα η λειτουργία πλωτών μέσων αστικής συγκοινωνίας. Οι παράκτιες περιοχές της πόλης είχαν αρχίσει να γνωρίζουν οικοδομική άνθηση και οι φορείς ήθελαν να προλάβουν το «κυκλοφοριακό κακό», εγκαθιστώντας τακτικά πλωτά λεωφορεία.

Πρόκειται για μια από τις έξυπνες λύσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι των αρμόδιων υπουργείων για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού και στην Αττική. Η πρόταση για πλωτά λεωφορεία που θα συνδέουν τον Πειραιά με τη Βάρκιζα ή την Ανάβυσσο είχε διατυπωθεί πρώτη φορά το 1994. Ωστόσο, η ιδέα εγκαταλείφθηκε λόγω του κόστους. Τώρα εξετάζεται και πάλι. «Θα έδινε ανάσα στην Παραλιακή που είναι μονίμως μποτιλιαρισμένη τις ώρες αιχμής, ιδιαίτερα από το Ελληνικό μέχρι το Παλαιό Φάληρο. Ταυτόχρονα θα αντικαθιστούσε τα πολλά λεωφορεία που κινούνται κατά μήκος της Ποσειδώνος και τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε άλλες γραμμές», λέει ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Μελέτης των Συγκοινωνιών Ελλάδας κ. Χάρης Λαζαρόπουλος.

Η υποδομή που απαιτείται- δηλαδή οι μαρίνες όπου θα προσεγγίζουν τα πλωτά λεωφορεία- υπάρχει, ενώ έχουν επικαιροποιηθεί οι μελέτες για τις στάσεις που είναι απαραίτητες. Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει ωστόσο ο φορέας που θα υλοποιήσει και θα διαχειρίζεται το έργο. «Ίσως η λύση θα ήταν μια διαδημοτική επιχείρηση. Άλλωστε, υπάρχουν πλέον ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση», επισημαίνει ο κ. Λαζαρόπουλος. «Θα μπορούσε επίσης η Υπερνομαρχία Αθηνών- Πειραιώς να παίξει τον ρόλο του συντονιστή», συμπληρώνει.

Και νέα μέσα
Οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν επίσης ένα νέο μέσο μαζικής μεταφοράς. Πρόκειται για ένα όχημα «μεταξύ λεωφορείου και τραμ», μεγαλύτερο σε μήκος από τα γνωστά αρθρωτά λεωφορεία της Αθήνας αλλά μικρότερο από τον συρμό του τραμ. Οι ειδικοί το ονομάζουν Βus Rapid Τransit. Κινείται με ρόδες σε άσφαλτο, αλλά σε ειδικούς διαδρόμους, πλήρως απομονωμένους από την κίνηση. Τα οχήματα αυτά έχουν ιδιαίτερες μηχανικές προδιαγραφές και μπορούν να αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα, παρά το μέγεθός τους.

«Χρησιμοποιούνται σε μεγάλες διαδρομές και οι στάσεις απέχουν αρκετά μεταξύ τους», λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος. «Τέτοιου είδους διάδρομοι αποκλειστικής κυκλοφορίας θα μπορούσαν να κατασκευαστούν, για παράδειγμα, κατά μήκος των γραμμών του τρένου που δεν χρησιμοποιούνται πλέον από τον Πειραιά μέχρι τον Ρέντη, ή να κατασκευαστούν εξ αρχής σε περιοχές υπό διαμόρφωση όπως τα Μεσόγεια ή ο Ελαιώνας». Αυτά τα οχήματα έχουν τεθεί σε κυκλοφορία σε πόλεις των ΗΠΑ όπως το Λος Άντζελες, το Κέμπριτζ στη Βρετανία για την εξυπηρέτηση των φοιτητών, στις γαλλικές πόλεις Ναντ και Ρουέν, όπως και στην Καστεγιόν της Ισπανίας.

Η δημιουργία ποδηλατόδρομων έχει εξαγγελθεί πολλές φορές. Οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν ωστόσο την κατασκευή σταντ με ενοικιαζόμενα ποδήλατα των δήμων. «Στόχος είναι να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις που θα επιτρέπουν στους κατοίκους της πόλης να κινούνται άνετα και γρήγορα χωρίς το αυτοκίνητό τους», λέει ο κ. Παπαδάκος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, σε περίπου δύο χρόνια η Αθήνα θα είναι καταδικασμένη σε... ακινησία καθώς όλοι οι μεγάλοι κεντρικοί οδικοί άξονές της θα παρουσιάζουν κορεσμό που θα κυμαίνεται μεταξύ 78% και 95%! Μέχρι το 2010 ο αριθμός των καθημερινών μετακινήσεων αναμένεται να αυξηθεί κατά 7%- 10%, αγγίζοντας συνολικά τα 10 εκατ.

Ο κ. Παπαδάκος προτείνει και τη δημιουργία διαδημοτικών επιχειρήσεων συγκοινωνιών. «Οι δήμοι πρέπει επιτέλους να αρχίσουν να συνεργάζονται μεταξύ τους. Οι κλασικές κυκλοφοριακές μελέτες ενός δήμου είναι μονίμως προσανατολισμένες πώς θα απομακρυνθεί η κίνηση από την περιοχή του. Θα μπορούσαν να αγοράσουν λεωφορεία που θα ενώνουν διαφορετικές περιοχές χωρίς να περνούν από το κέντρο», λέει.


Να μπουν σε «τροχιά» ράγες 120 χλμ.

ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ των ανενεργών γραμμών του τρένου προτείνουν ακόμα οι ειδικοί. Το μήκος αυτών των γραμμών φτάνει τα 120 χιλιόμετρα. Πρόκειται για την παλιά μητρική γραμμή Πελοποννήσου που άρχιζε από τον Πειραιά. Υπάρχουν ακόμα τα τμήματα της γραμμής από Ρέντη προς Λιόσια- που μετά κατευθύνεται προς Θριάσιο, Ελευσίνα, Μάνδρα, Κινέττα, Αγίους Θεοδώρους. «Κάποια συστήματα ελαφρού Μετρό ή τραμ θα μπορούσαν να κινούνται πάνω σε αυτές τις γραμμές- βρίσκονται κυρίως στον Πειραιά αλλά και στο Θριάσιο. Το μόνο που χρειάζεται είναι κυκλοφοριακή μελέτη και η κατασκευή κάποιων στάσεων κατά μήκος της γραμμής», λένε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: