Δεκεμβρίου 02, 2008

Επικίνδυνα ακόμη και τα χαντς φρι στην οδήγηση

Επικίνδυνα ακόμη και τα χαντς φρι στην οδήγηση

Γ αλλία: η χρήση κινητού ευθύνεται για 270 θανάτους σε τροχαία το 2007

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Αγγελόπουλος - "ΤΑ ΝΕΑ"

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2008

Χαντς φρι.   Η χρήση  της συσκευής αποσπά  την προσοχή του οδηγού όσο θα  την αποσπούσε και  ένα τηλεφώνημα κρατώντας τη  συσκευή  του κινητού, έδειξε  έρευνα
Όταν οδηγείς, επικίνδυνα δεν είναι μόνο το αλκοόλ και το κινητό τηλέφωνο. Το χανγκόβερ μπορεί επίσης να γίνει αιτία τροχαίου, όπως και οι συσκευές χαντς φρι, αφού αποδείχθηκε πως μια τηλεφωνική συνομιλία αποσπά τον οδηγό πολύ περισσότερο ακόμη και από τον πιο ομιλητικό επιβάτη.

Η κινητοποίηση κατά της χρήσης του κινητού κατά την οδήγηση αυξάνεται διαρκώς, μαζί με τα στοιχεία που δείχνουν πόσο επικίνδυνη είναι. Αμερικανοί ερευνητές διαπίστωσαν όχι μόνον ότι το κινητό αποσπά τον οδηγό πολύ περισσότερο από τις κουβέντες των επιβατών, αλλά και ότι η χρήση μιας συσκευής χαντς φρι δεν βελτιώνει την κατάσταση. Γιατί; Διότι οι επιβάτες λειτουργούν ως επιπλέον μάτια, σωπαίνουν όταν αντιλαμβάνονται μια δύσκολη κατάσταση, ακόμη και βοηθούν τον οδηγό όταν χρειάζεται να κάνει μια μανούβρα ή θυμίζοντάς του ότι πρέπει να βγει στη συγκεκριμένη έξοδο του αυτοκινητόδρομου. Η έρευνα δημοσιεύθηκε χθες στην επιθεώρηση «Journal of Εxperimental Ρsychology: Αpplied» και αυξάνει τα δεδομένα που δείχνουν ότι τα κινητά κάνουν την οδήγηση επικίνδυνη.

Οι προσομοιωτές
Ο Ντέιβιντ Στρέγιερ του Πανεπιστημίου της Γιούτας και συνάδελφοί του διαπίστωσαν έπειτα από μια σειρά πειραμάτων με προσομοιωτές οδήγησης ότι η χρήση συσκευής χαντς φρι αποσπά την προσοχή του οδηγού όσο θα την αποσπούσε και ένα τηλεφώνημα κρατώντας τη συσκευή του κινητού. Απέδειξαν ότι ο χρόνος αντίδρασης νεαρών οδηγών όταν μιλούν στο κινητό εξομοιώνεται με αυτόν των ηλικιωμένων ανθρώπων. Φάνηκε επίσης ότι οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο δυσκολεύονται να οδηγήσουν όσο και αν είχαν πιει οινοπνευματώδη πάνω από το νόμιμο όριο· και ότι οδηγοί που χρησιμοποιούν χαντς φρι βγαίνουν από τη λωρίδα τους και χάνουν την έξοδο στους αυτοκινητόδρομους συχνότερα απ΄ ό,τι οι οδηγοί που πιάνουν κουβέντα με κάποιον επιβάτη. «Ο επιβάτης προσθέτει ένα δεύτερο ζευγάρι μάτια και βοηθάει τον οδηγό να βρει τον δρόμο και του θυμίζει πού να πάει», αναφέρει ο Στρέγιερ σε δήλωση που εξέδωσε. «Τα δεδομένα δείχνουν ότι ένας οδηγός που κουβεντιάζει μ΄ έναν επιβάτη εμποδίζεται λιγότερο στην οδήγηση απ΄ ό,τι ένας οδηγός που μιλάει σε κινητό». Η προειδοποίηση
Στη Γαλλία ανακοινώθηκε χθες πως το 2007, η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση ευθύνεται για τον θάνατο 270 ανθρώπων στους γαλλικούς αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή για το 6% του συνόλου των νεκρών από τροχαία- αποτελεί την τέταρτη αιτία θνησιμότητας από τροχαίο, μετά το αλκοόλ, την υπερβολική ταχύτητα και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Μια πανεθνική εκστρατεία εναντίον της χρήσης του κινητού κατά την οδήγηση ξεκίνησε στις 30 Νοεμβρίου και θα συνεχιστεί ώς τις 21 Δεκεμβρίου. Όμως οι ειδικοί προειδοποιούν και στη Γαλλία ότι η χρήση των χαντς φρι, που σήμερα είναι ανεκτή, θα πρέπει επίσης να απαγορευτεί. «Οι αρχές πρέπει να βρουν το θάρρος να απαγορεύσουν το τηλέφωνο στο τιμόνι με οποιονδήποτε τρόπο κι αν το χρησιμοποιεί κανείς», λέει η Σαντάλ Περισόν, πρόεδρος του γαλλικού Συνδέσμου κατά της οδικής βίας. Σύμφωνα με την ίδια, το παλιό σύνθημα «Ποτό ή οδήγηση, πρέπει να επιλέξεις» θα γίνει σύντομα «Τηλέφωνο ή οδήγηση, πρέπει να επιλέξεις».

LΙΝΚS:
www.psych.utah.edu/~strayer/cellphone.wmv
www.psych.utah.edu/~strayer/passenger.wmv.

SΟS και για το πρωί της επόμενης ημέρας

ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΣ ΕΙΝΑΙ άραγε το οδήγημα το επόμενο πρωί, έπειτα από ένα μεθύσι; Το χανγκόβερ είναι επικίνδυνο στο τιμόνι; Για να το διαπιστώσει, ο Σάιμον Άσμπορντ του βρετανικού «Ιντιπέντεντ» κάθησε το πρωί σ΄ έναν προσομοιωτή οδήγησης αφού το προηγούμενο βράδυ είχε πιεί έξι ή επτά ποτήρια (πίντες) δυνατής μπίρας και ένα σφηνάκι σαμπούκα. Το πρωί το αλκοόλ στο αίμα του ήταν περίπου 60 χιλιοστά του γραμμαρίου (mg), ενώ στη Βρετανία το όριο είναι τα 80 mg. Όμως αποδείχθηκε ότι και πάλι δεν ήταν ασφαλές να οδηγήσει, καθώς τα αντανακλαστικά του είχαν επιβραδυνθεί και η προσοχή του είχε μειωθείμε αποτέλεσμα να προκαλέσει ένα τροχαίο (ευτυχώς στον προσομοιωτή) τρέχοντας με περίπου 50 χλμ./ ώρα.

Σύμφωνα με έρευνα μιας ομάδας επιστημόνων του βρετανικού πανεπιστημίου Μπρουνέλ, το πρωί μετά το πάρτι οδηγούμε σχεδόν κατά 10% ταχύτερα και κάνουμε τις διπλάσιες τροχαίες παραβάσεις. «Τρομάζω όταν σκέφτομαι ότι άνθρωποι οδηγούν αυτοκίνητα σε τέτοια κατάσταση», λέει η καθηγήτρια Βίβιαν Νέιθανσον, επικεφαλής του τμήματος επιστήμης και δεοντολογίας της Βρετανικής Ιατρικής Ένωσης. «Πιστεύω πως υπερεκτιμούμε την ταχύτητα με την οποία απαλλασσόμαστε από το αλκοόλ. Επειδή είσαι λιγότερο μεθυσμένος απ΄ ό,τι ήσουν, είναι πολύ εύκολο να κάνεις το λάθος να πιστέψεις ότι μπορείς και να οδηγήσεις... Ακόμη και με 20 mg αλκοόλ στο σύστημά σου (το ένα τέταρτο του νομίμου ορίου στη Βρετανία), η ικανότητά σου να συγκεντρώνεσαι, να κάνεις επιλογές και να αντιδράς είναι μειωμένη. Σε συνδυασμό με την τοξικότητα του αλκοόλ και την κούραση, η οδήγηση καθίσταται μη ασφαλής».


Στην Ελλάδα

● Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ νομοθεσία απαγορεύει τη χρήση της συσκευής του κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό.

● ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ επίσης το ενσύρματο χαντς φρι. Αυτό που επιτρέπει είναι η χρησιμοποίηση από τον οδηγό της τεχνολογίας Βluetooth, όπου το ακουστικό συνδέεται ασύρματα με τη συσκευή.

● ΣΥΜΦΩΝΑ με τον νόμο, ο οδηγός που παραβιάζει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κάνοντας απαγορευμένη χρήση κινητού τηλεφώνου, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για 30 ημέρες.


Η έρευνα και το πρόγραμμα φραγής

● ΜΕΛΕΤΗ της αμερικανικής Υπηρεσίας Τροχαίας Ασφάλειας των Εθνικών Αυτοκινητοδρόμων το 2006 έδειξε ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου ήταν αιτία για το 7% των συγκρούσεων και των παραλίγο συγκρούσεων. Για τις ανάγκες της έρευνας, οι οδηγοί είχαν μαύρα κουτιά μέσα στα αυτοκίνητά τους, που κατέγραφαν τις ενέργειές τους.

● Η ΚΑΝΑΔΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών Αegis Μobility ανακοίνωσε ότι ανέπτυξε το πρόγραμμα DriveΑssistΤ το οποίο εντοπίζει αν ένα κινητό τηλέφωνο κινείται με ταχύτητα αυτοκινήτου.

Όταν αυτό συμβαίνει, το πρόγραμμα ειδοποιεί το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας να κρατήσει τις κλήσεις και τα μηνύματα SΜS μέχρι να σταματήσει το αυτοκίνητο.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Apati ston kanada me to systima parakolouthisis taxititas kinitou. An milaei o sinepivatis? o odigos plironei tin nifi?