Αυγούστου 30, 2008

"Παγίδες" οι δρόμοι για τους πεζούς στη Θεσσαλονίκη

από τον Αγγελιοφόρο, 29/08

Τραγική καθημερινότητα αποτελούν πλέον οι παρασύρσεις πεζών από ΙΧ στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας, στους δρόμους της πόλης καταγράφεται εκρηκτική αύξηση των περιστατικών το τελευταίο διάστημα. Σε μια προσπάθεια, μάλιστα, να βάλει φρένο στο φαινόμενο εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να επιβάλει πρόστιμα ακόμη και στους πεζούς, η απροσεξία των οποίων μπορεί να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, 154 Θεσσαλονικείς παρασύρθηκαν από ΙΧ μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2008, οχτώ άτομα έχασαν τη ζωή τους, πέντε τραυματίστηκαν σοβαρά και οι υπόλοιποι 131 γλίτωσαν με ελαφρά τραύματα.

«Είναι αλήθεια πως το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση στις παρασύρσεις πεζών και για το λόγο αυτόν προχωρήσαμε στην έκδοση και διανομή ενός φυλλαδίου με οδηγίες για την ασφάλειά τους», είπε στον «Α» ο Διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Μπλετσογιάννης. O ίδιος πρόσθεσε πως σε αρκετές περιπτώσεις η υπαιτιότητα ανήκει στους ίδιους τους πεζούς και τόνισε πως, αν συνεχιστεί η αύξηση των περιστατικών, θα αναγκαστούν να εφαρμόσουν τη νομοθεσία που προβλέπει επιβολή προστίμου 40 ευρώ στον πεζό που προκάλεσε ατύχημα.

Ωστόσο, σημαντικό μερίδιο της ευθύνης για την έκρηξη των παρασύρσεων έχουν και οι κακοτεχνίες των δρόμων, η οδηγική συμπεριφορά, αλλά και τα συνεχή έργα κατασκευής του μετρό που αναγκάζουν τους πεζούς να... εφευρίσκουν διαδρομές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, από το 2001 μέχρι το 2006 ο αριθμός των οδικών ατυχημάτων με θύματα πεζούς σε κατοικημένες περιοχές του δήμου Θεσσαλονίκης έχουν διπλασιαστεί. Το 2006 το 21% των νεκρών από τροχαία ατυχήματα ήταν πεζοί!

Επικίνδυνο το κέντρο

Σύμφωνα με το διευθυντή της Τροχαίας, τα κεντρικότερα σημεία της πόλης αναδεικνύονται ως τα πιο επικίνδυνα, καθώς οι οδηγοί τείνουν να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες. «Τα περισσότερα ατυχήματα έχουν σημειωθεί στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σε πολυσύχναστα σημεία, αλλά και στους μεγάλους δήμους -όπως η Καλαμαριά. Αναμφισβήτητα πάντως από τους πιο επικίνδυνους δρόμους είναι η Μεγάλου Αλεξάνδρου, στην οποία είχαμε αρκετούς θανάτους πεζών από παράσυρση», ανέφερε ο κ. Μπλετσογιάννης.

Ανω των 50

Oπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τροχαίας, η πλειοψηφία των πεζών που παρασύρθηκαν από ΙΧ ήταν άνω των 50 ετών. «Oι ηλικιωμένοι δυστυχώς πέφτουν συχνά θύματα τροχαίων. Δε γνωρίζουν πώς να φερθούν στους δρόμους και δεν έχουν ευχέρεια βάδισης με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν περισσότερο», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, δεν έχουν λείψει και τα περιστατικά παράσυρσης και εγκατάλειψης πεζών από ασυνείδητους οδηγούς. «Πρόκειται κυρίως για άτομα που δεν έχουν δίπλωμα, είναι υπό την επήρεια μέθης ή απλώς φοβούνται τις συνέπειες των πράξεών τους. Ευτυχώς, στις περισσότερες περιπτώσεις οι οδηγοί αυτοί εντοπίζονται και οδηγούνται στη Δικαιοσύνη», εξήγησε.

Παρασύρσεις κάθε μέρα!

Καθημερινό φαινόμενο έχουν γίνει πλέον για τα εξωτερικά ιατρεία του ΑΧΕΠΑ τα περιστατικά θυμάτων παράσυρσης. Oπως εξήγησε ο αναπληρωτής διευθυντής Oρθοπεδικής στο ΑΧΕΠΑ, Γιάννης Μπισχινιώτης, κάθε μέρα φτάνουν στα εξωτερικά ιατρεία δύο με τρία άτομα τα οποία έχουν παρασυρθεί από κάποιο ΙΧ: «Εχουμε δει τα πάντα πια. Μόνο χτες (σ.σ. προχτές) είχαμε τρεις ηλικιωμένες γυναίκες και ένα νεαρό, οι οποίοι παρασύρθηκαν από μηχανάκια στην οδό Αγίου Δημητρίου. Στην πλειοψηφία των περιστατικών έχουμε μόνο ελαφρά κατάγματα, μώλωπες και κακώσεις των κάτω άκρων. Ωστόσο, δε λείπουν και οι περιπτώσεις σοβαρότερων τραυματισμών με εκτεταμένες αποκολλήσεις μαλακών μορίων που συχνά αποτελούν αιτία ακρωτηριασμού», τόνισε.

Σύμφωνα με τον κ. Μπισχινιώτη, τα περισσότερα θύματα είναι ηλικιωμένες γυναίκες: «Πρόκειται για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία έρχονται στο νοσοκομείο για να επισκεφτούν κάποιο δικό τους και καταλήγουν να νοσηλεύονται στο διπλανό δωμάτιο», ανέφερε χαρακτηριστικά.



10+1 μέτρα για την ασφάλεια των πεζών

Την ίδια ώρα πάντως, οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν τις ευθύνες της Πολιτείας για την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών, ενώ, όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Πέτρος Κρητικός, ο αριθμός των θυμάτων θα μπορούσε να είναι πολύ μικρότερος αν υπήρχε μεγαλύτερη οργάνωση και λιγότερες κακοτεχνίες. O ίδιος πρότεινε τη λήψη σειράς μέτρων για τη βελτίωση της κυκλοφορίας των πεζών και τη μείωση των ατυχημάτων.

Ειδικότερα, τα μέτρα που πρότεινε είναι τα εξής:

  1. Δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου πεζοδρόμων.
  2. Εγκατάσταση νέων σηματοδοτών σε διαβάσεις υψηλού κυκλοφοριακού φόρτου.
  3. Πρόγραμμα απελευθέρωσης πεζοδρομίων από οχήματα, παράνομες χρήσεις, κ.λπ.
  4. Εφαρμογή μέτρων ήπιας κυκλοφορίας σε όλους τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
  5. Βελτίωση δημόσιου φωτισμού σε κρίσιμα σημεία του αστικού οδικού δικτύου.
  6. Δημιουργία ασφαλών διαδρομών για μαθητές.
  7. Αυστηρή τήρηση των υποχρεωτικών κανονισμών λειτουργίας πεζοδρόμων.
  8. Αποκατάσταση της πεζής επικοινωνίας μεταξύ περιοχών που διχοτομήθηκαν από την κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων.
  9. Συστηματική αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης σε πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, κ.λπ.
  10. Εμφαση της Τροχαίας σε θέματα προστασίας των ευάλωτων χρηστών της οδού.
  11. Πολιτική βούληση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: