Αυγούστου 20, 2008

Η «μαγκιά» στο τιμόνι σκοτώνει

Άρθρο από το σημερινό "Ελεύθερο Τύπο"Η «μαγκιά» στο τιμόνι σκοτώνει

Παράδειγμα προς μίμηση η Σουηδία, που μέσα σε 13 χρόνια μείωσε τα ατυχήματα στους δρόμους κατά 95%


Πριν από μερικά χρόνια ο Μπόμπαν Γιάνκοβιτς έπεσε με ταχύτητα 4 χλμ. πάνω στη βάση της μπασκέτας και κατέστρεψε τη ζωή του. Αυτή η μηδαμινή ταχύτητα ήταν ικανή για να μείνει μόνιμα ανάπηρος. Το τραγικό παράδειγμα του άτυχου αθλητή φτάνει για να αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του κινδύνου για τον οδηγό ενός αυτοκινήτου που κινείται με 50 χλμ. την ώρα. Μια ταχύτητα που σε πολλές περιπτώσεις στους ελληνικούς δρόμους προκαλεί… χαρακτηρισμούς και χειρονομίες.

Ο ΕΤ συνθέτει σήμερα το παζλ ενός «προγραμματισμένου εγκλήματος». Των τροχαίων δυστυχημάτων, που στην Ελλάδα είναι η πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 15 έως 45 ετών, δίνοντας στη χώρα μας τη «θλιβερή πρωτιά» στην Ευρώπη. Σύμφωνα, μάλιστα, με υπολογισμούς, έως το 2050 δεν θα έχουν γεννηθεί τρία εκατομμύρια Ελληνόπουλα επειδή οι γονείς τους έχασαν ή κατέστρεψαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.

Τι φταίει; Ενα ολόκληρο σύστημα πρόληψης των τροχαίων είναι στημένο από την αρχή σε σαθρά θεμέλια, λένε οι ειδικοί. Παρά το γεγονός ότι τελευταία γίνονται προσπάθειες πρόληψης με εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου, με αυξημένους ελέγχους, αυστηρά πρόστιμα και καμπάνιες ενημέρωσης, η χώρα μας έχει πολύ δρόμο μπροστά της για να αγγίξει τα ποσοστά που έχουν κατακτήσει οι Ευρωπαίοι, με παράδειγμα προς μίμηση τη Σουηδία, που μέσα σε 13 χρόνια μείωσε τα τροχαία ατυχήματα κατά 95%.

Πρώτα στη λίστα των παραγόντων που ευθύνονται για τα τροχαία ατυχήματα είναι η οδηγική συμπεριφορά, το «ανθρώπινο λάθος», η «μαγκιά», η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, η απόσπαση της προσοχής του οδηγού, οι τροχαίες παραβάσεις κ.λπ. Ακολουθούν οι κακοτεχνίες του οδοστρώματος, ο ανεπαρκής φωτισμός τη νύχτα, οπότε συμβαίνει το 65% των ατυχημάτων, η ελλιπής σήμανση και ούτω καθ’ εξής.

«Τα τροχαία ατυχήματα είναι μια μάστιγα που πρέπει να τη χτυπήσουμε την ώρα που γεννιέται. Οι στατιστικές και τα επικίνδυνα σημεία δεν λένε τίποτα. Καρμανιόλα είναι οποιοδήποτε σημείο είναι μπροστά μας όταν δεν προσέχουμε. Οσον αφορά την κατανάλωση αλκοόλ, η Τροχαία δεν πρέπει να τη στήνει για αλκοτέστ στους μεγάλους δρόμους. Να πάει έξω από τα μαγαζιά και να δείξει το ανθρώπινο πρόσωπό της. Να συμβουλεύσει τους μεθυσμένους οδηγούς αντί να μοιράζει κλήσεις. Ο κόσμος πιστεύει ότι η Τροχαία μαζεύει χρήματα και αντιδρά. Η συμβουλή, όμως, θα χτυπήσει τον Ελληνα στο φιλότιμο. Ωστόσο, προαγωγή στην ιεραρχία δεν παίρνει αυτός που συμβουλεύει, αλλά εκείνος που μοιράζει τις περισσότερες κλήσεις, αυτός που φέρνει νούμερα…», επισημαίνει ο κ. Αρης Σταθάκης, ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Σύμφωνα με τις στατιστικές, το 85% των ατυχημάτων γίνεται μέσα στην πόλη, το 5% στο εθνικό οδικό δίκτυο, ενώ το υπόλοιπο 10% στους επαρχιακούς δρόμους.

«Οδηγώ καθημερινά με ταχύτητα κότας και εισπράττω φάσκελα και βρισιές». Η ατάκα ανήκει στο γνωστό οδηγό αγώνων κ. Τάσο Ιαβέρη, ο οποίος επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι «τα τροχαία ατυχήματα δεν είναι τίποτε άλλο από μια γενοκτονία που οφείλεται στην ανοησία ενός ολόκληρου λαού».

Δεν υπάρχουν σχόλια: