Ιουνίου 05, 2008

Το 5,2% των πρατηρίων καυσίμων της Αττικής πωλούν νοθευμένη βενζίνη

από το "Εθνος"

SOS ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΕΜΠ ΣΤ. ΣΤΟΥΡΝΑ

Εξαρση της νόθευσης απλής - σούπερ αμόλυβδης

Εξαρση της νοθείας στα υγρά καύσιμα αναμένεται εφέτος, εκτιμούν οι ειδικοί και την αποδίδουν στο γεγονός της αλματώδους αύξησης των τιμών και ιδιαίτερα στη σούπερ - αμόλυβδη που κοστίζει πολύ ακριβά. Ετσι αποτελεί ισχυρό κίνητρο νόθευσής της με την αμόλυβδη βενζίνη.

Το σήμα κινδύνου έκρουσε σε χθεσινή ημερίδα ο καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Στάμος Στούρνας, ο οποίος και δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα ερευνών του τμήματός του στα πρατήρια υγρών καυσίμων για το 2007.

Σύμφωνα με την έρευνα αυτή: - Στην Αττική διατίθεται νοθευμένη βενζίνη από το 5,2% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν.

Ειδικά, όμως, στη σούπερ - αμόλυβδη (100 οκτανίων) το ποσοστό νοθείας ανέρχεται κοντά στο 10%. Συγκεκριμένα, ο κ. Στούρνας το προσδιόρισε σε «ισχυρό μονοψήφιο αριθμό».

Υψηλότερα είναι τα ποσοστά της νοθείας στο πετρέλαιο και συγκεκριμένα η έρευνα το προσδιορίζει στο 10,3% για το Λεκανοπέδιο της Αττικής.

Το ποσοστό νοθείας βενζίνης και ντίζελ στην επαρχία βρίσκεται σε ποσοστά αρκετά πολλαπλάσια σε σχέση με την Αθήνα, είπε ο Γιάννης Διαμαντόπουλος, διευθυντής μάρκετινγκ της «Ελινόιλ ΑΕ», η οποία και χρηματοδοτεί τη σχετική έρευνα του ΕΜΠ.

Απέφυγε να αναφερθεί σε ποσοστά συγκεκριμένα, αφήνοντας όμως να εννοηθεί πως σε συγκεκριμένες περιοχές και εποχές του έτους τα ποσοστά νοθείας των καυσίμων ξεπερνούν και αυτό το 20%.



Δεν βάζει «λουκέτα»
«Η νοθεία είναι πάρα πολύ μεγάλη στις εκτός Αθηνών περιοχές», τόνισε με έμφαση ο κ. Διαμαντόπουλος και διερωτήθηκε γιατί «το κράτος δεν βάζει λουκέτο στα πρατήρια που πωλούν νοθευμένη βενζίνη και πετρέλαιο, ή έστω σε όσους είναι υπότροποι και γιατί οι εταιρείες που συνεργάζονται δεν ακυρώνουν τις συμβάσεις τους».

Προβληματισμένος έδειξε ο καθηγητής Στάμος Στούρνας από την κατάσταση στην αγορά υγρών καυσίμων, εκφράζοντας την ανησυχία του, γιατί, όπως ανέφερε, η εικόνα είναι κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική.

Λόγω του καλπασμού των τιμών στα καύσιμα, «θα αρχίσουν να πυκνώνουν τα φαινόμενα αυτά (σ.σ.: νοθείας)», παρατήρησε ο καθηγητής του ΕΜΠ και αποκάλυψε πως, ενώ... αποσύρεται σιγά σιγά το πετρέλαιο θέρμανσης (λόγω της εξομοίωσης του φόρου), ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιούνται (και θα χρησιμοποιούνται) τα ναυτιλιακά καύσιμα (που είναι αφορολόγητα).

Αποκαλυπτικό για την έκταση της νοθείας ήταν και το ακόλουθο εύρημα της έρευνας του ΕΜΠ σε πρατήριο της οδού Πειραιώς:

Στο δείγμα ντίζελ κίνησης βρέθηκαν 3.600 ppm μονάδες θείου αντί των 50 που είναι το επιτρεπτό όριο. Σε σύνολο, το συγκεκριμένο ντίζελ συγκέντρωνε από μόνο του όλα τα άλλα ποσοστά θείου των υπόλοιπων 101 δειγμάτων άλλων πρατηρίων που ελέγχθηκαν παράλληλα.

ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΝΟΘΕΙΑΣ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων: Νοθεύεται με προσθήκη άλλων χημικών ουσιών, όπως τολουόλιο η αλκοόλες. Είναι το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια κ.λπ.

Σούπερ LRP: Η συνήθης νοθεία είναι η προσθήκη απλής αμόλυβδης βενζίνης στη σούπερ. Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τα έδρανα των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα.

Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων: Συνήθως νοθεύεται με απλή αμόλυβδη βενζίνη. Σε αυτοκίνητα που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθήσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του.

Diesel κίνησης: Νοθεύεται με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας και σπανιότερα με white spirit. Η νοθεία με diesel θέρμανσης μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο, όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας.

Διαβάστε τα πρατήρια καυσίμων που έχουν τιμωρηθεί για νοθεία και αποφύγετέ τα

Δεν υπάρχουν σχόλια: